Ze blijft maar afvallen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ze blijft maar afvallen

Ongelezen bericht door Boukje »

Sara woog altijd tussen de 23 en 25 kilo. Prima op gewicht, aan de slanke kant.
Na haar sterilisatie is het niet meer goed gekomen. Normaal worden honden dikker, Sara is met dezelfde hoeveelheid voer juist afgevallen (22-23 kilo). Het schommelt ook enorm. Ben nu al anderhalf jaar aan het tobben met voeding om haar op goed gewicht te krijgen en te houden.
We hebben ook wisselende periodes van activiteiten. Soms (zoals ook afgelopen april) lopen we hele dagen te wandelen, echt uren en Sara er ook nog bij zwemmen. Nu zitten we weer op de normale beweging (1x daags lange wandeling van 1,5 uur). Ik snap dat dat een groot verschil is en je hond dan kan afvallen in zo'n actieve periode. Ik vermoed dat dat nu ook gebeurd is.
2 weken geleden vond ik Sara toch weer erg dun worden, gewogen en ja hoor 22.1 kilo. Te weinig dus.... :( Voer nu al 2 weken extra veel, ook 's avonds soms pasta als aanvulling, maar ik bekeek haar vanmiddag eens goed en vond haar nog dunner lijken.... Dus net weer gewogen en ze is nu 21.9 :(
Hoe kan dat?
We wandelen weer zoals normaal, ze krijgt meer te eten, ze heeft geen wormen, is enorm fit (zonder hyper te zijn), p&p en eet en drinkt goed.
Ik houd zelf erg van een slanke hond, maar vind Sara er ondanks dat je nog steeds geen ribben kunt zien niet gezond meer uitzien.
De DA-assistente zei net bij het wegen vanachter haar desk dat ze er goed uitzag. Toen ik vertelde dat ze in mijn ogen te dun wordt kwam ze haar ribben voelen en gaf me gelijk. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel weet dat een Labrador echt heel dun moet zijn voordat ze dat zeggen.... Vond het niet prettig bevestigd te hebben :(
Iemand ideeën hoe ik haar op een gezonde manier wat aan kan laten komen?
Lange wandelingen schrap ik even, had de 4daagse met haar gepland staan van 15 km, maar dat doe ik maar even niet.
Ze krijgt trouwens FF brokken als eten. 300 gram.
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Ik kan het moeilijk vergelijken want Chester is een reu en weegt iets van 31 kg en hij is 13 maanden. Zelf vind ik 21,9 kg wel weinig maar ik weet niet hoe ze eruitziet. Kun jij haar niet gewoon meer voer geven. Misschien verbrandt zij sneller ?
Heb je ooit vers geprobeerd (kvv of barf) ?
Afbeelding

bedankt Sharon !
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Jutta schreef:Ik kan het moeilijk vergelijken want Chester is een reu en weegt iets van 31 kg en hij is 13 maanden. Zelf vind ik 21,9 kg wel weinig maar ik weet niet hoe ze eruitziet. Kun jij haar niet gewoon meer voer geven. Misschien verbrandt zij sneller ?
Heb je ooit vers geprobeerd (kvv of barf) ?
Sara is vrij klein en tenger gebouwd. Met 23-24 kilo zit ze prima op gewicht.
21.9 is echt te weinig ja.
Ik heb haar een tijdje op vers gehad, maar daar kwam haar incontinentie weer mee terug, zelfs de medicatie die ze daarvoor krijgt hielp toen niet meer. Dus dat is geen optie.
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Oh wat naar. Nou ik hoop dat een ander een goede oplossing of tip voor je heeft. Succes.
Afbeelding

bedankt Sharon !
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Jeetje wat vervelend boukje.. :( Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit kan en kan je ook geen tips geven, maar wil je wel even veel sterkte wensen! Hopelijk komt ze door de extra voedig uiteindelijk toch weer aan. Kan de da je misschien nog tips geven wat je het beste kunt geven om haar op een gezonde manier aan te laten komen?
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

300 gram per maaltijd of over de hele dag ?
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

rimanime schreef:300 gram per maaltijd of over de hele dag ?
Hele dag, dat is het gemiddelde voor een lab, ken ook Labjes die veel zwaarder zijn en minder krijgen. Het zijn brokken hè. :wink:
FF zelf raadt voor Sara's gewicht (uitgaande van 23,5 kilo) 275 gram per dag aan :wink:

@Jolien, mijn Da heb ik al eens eerder gevraagd toen Sara in de 21 kilo zat wat ik moest doen, meer voeren was zijn advies :wink: Dat heb ik toen gedaan en toen ging ze naar 23,5, wat een prima gewicht is voor haar. Maar nu heeft ze blijkbaar weer meer nodig (??) :confused:
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Ramses heeft dat ook wel eens. Ik geef hem dan meer voer maar verspreid over 3 á 4 maaltijden per dag want als ik normaal 2 maaltijden geef en dan wat meer, neemt hij het niet op.

Tja, als ze gewoon fit is zal het daar niet aan liggen. Je zegt zelf dat je de afgelopen periode veel actief bent geweest, waarschijnlijk heeft ze meer spiermassa opgebouwd waardoor ze ook meer verbrand, haar metabolisme gaat dan gewoon wat sneller.
Mijn advies: Iets meer voeren maar dan verspreid over 3 á 4 maaltijden.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor de tip Brigitte, ga eens kijken of dat helpt. :)
Mocht ze over 2 weken niet zijn aangekomen ga ik even langs de DA voor overleg.
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Boukje je kent die drie van mij. Altijd in de weer, en vooral in de zomer zie ik dat dan ook. Vooral bij Toosje, ( ook gesteriliseerd, hoewel ik niet denk dat het iets uitmaakt) Dan kan ze wel eens staan en dan zie ik bijna haar ribben op afstand.
Dan krijgt ze tijdelijk gewoon meer voer, verdeeld over haar 2 voerbeurten en tussen door wel eens een plak rodiworst of iets in die richting.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Hé Boukje; Olly is ook zo'n ranke hond van rond de 22 kg, en zij at in haar brokkentijd (Hill's ID) wel gemiddeld 800 gr./dag met gemiddeld 3u lopen per dag ... Zij is een enorme vreter en als ik minder gaf, dan viel ze ook zienderogen af. Nochtans is er niets mis met haar hoor! Ik geef nu tussen de pakweg 600 gram à 1 kg BARF/NRV per dag nu ik dus vlees voer.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

@Dorette, toevallig net Rodi worst gehaald bij de dierenwinkel. Morgen eens een kongetje vullen voor d'r :wink:
Vind het wel fijn te horen dat meer honden dit hebben na/tijdens veel beweging. Maakte me toch wat zorgen om haar gezondheid. :oops:

@Kim, We moeten onze meisjes toch eens naast elkaar zetten :wink: Volgens mij lijken ze wel op elkaar qua bouw. :)
Maar 800 gram brokken?? :confused: Dan verbrand Olly echt enorm denk ik. Dat is echt heel veel. Sara heeft het altijd op de gemiddelde aanbevolen hoeveelheid prima gedaan.
Volgens mij loop jij ook heel snel of niet? Heb ik wel eens op je filmpjes van @work gezien, stevige pas. Ik ben ook een flinke doorloper en dus is het voor Sara soms net joggen. Zal ook wel schelen. :wink:
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Jep Boukje; ik heb ons Olly destijds 2x volledig laten checken (schildklier enz.) omdat ik ook bang was dat er iets met haar scheelde, maar dat was dus niet zo :). Wij zijn verder idd snelle stappers, hahaha! En tsja, als ons Olly losloopt ... Dan staat die dus nooit stil; is echt heel wegloperig en stormachtig enzo :).

Verder zei vorig jaar eens iemand tegen mij: Jouw hond zal nooit te dik worden met hetgeen jij allemaal met haar onderneemt, dus voer haar gerust zoveel je wil. Enfin, 't is maar: vroeger woog ik dat zo vrij stipt af, nu totaal niet meer. Ik geef gewoon meer als ze die dag meer gaat nodig hebben, en iets minder als we weinig doen die dag, maar ik maak me ook geen zorgen als ze eens te veel binnenkrijgt naar mijn goesting; dat krijgen we er wel weer af :).

Nu zit Olly hier achter mij droevig te wezen; ze wil per sé naar buiten en ja, na een hele namiddag rommelen (kasten opruimen) heb ik daar ook wel zin in dus ik geef mevrouw maar eens haar zin, hahahaha!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja... schildklier... Maar dat zal het niet zijn, Sara heeft daar verder geen symptomen van en het is vrij zeldzaam bij honden (te snel werkend dan).

We gaan gewoon door met meer voer en kijken over 2 weken opnieuw hoe het ervoor staat. Komt vast goed. :)
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Hoi Boukje, ik zou ook wat meer voeren en meer gespreid als het kan.
Ik heb met asta ook zelf net zo'n periode achter de rug, ze bleef maar afvallen en je kon ribben bijna tellen :( ontwormd normaal, naar de da geweest, geen oorzaak. Dus meer voeren en heb haar nogmaals ontwormd met een ander merk (ze krijg panacur ivm girardia). En nu is ze bijna op gewicht.
Wat de oorzaak was geen idee :confused: ze zat rond de 500 gram kvv en krijgt nu 800 gram kvv en daar komt ze nu heel rustig van aan.
Plaats reactie