Ervaringen en tips na LPC operatie gevraagd....

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ervaringen en tips na LPC operatie gevraagd....

Ongelezen bericht door Desdemona »

Omdat ik hier ontzettend veel verhalen heb gelezen over ED operaties (LPC)
en het denk ik dus een veel voorkomende kwaal is helaas bij labradors, heb ik mij hier ingeschreven om een eigen topic te openen.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen hoe jullie dit ervaren hebben.
12 mei 2011 is mijn teef geopereerd bij Y Krooshof in Hilversum, tot mijn geruststelling kwam ik haar naam hier ontzettend veel tegen, een goed adres dus.
Ze liep al een jaar niet lekker, foto's kwam niets nada uit, naja daarna kwam de hele riedel, pijnstilling loopschema, fysio, het bleef. Dus na een jaar was de maat vol.
Naar Utrecht voor een botscan en daar kwam het een en ander uit.

Op 12 mei 2011 heeft Y Krooshof haar linker elleboog geopend, en daar zag ze een oude breuk zitten waar allemaal botgruis uitkwam, LPC dus.
Goed eindelijk wat gevonden en we konden gaan revalideren, helaas kreeg ze een fikse wond ontsteking dr bij (Complicaties ) waar we op zn zachts gezegd niet blij mee waren want ze liep eigenlijk weer prachtig.

Ik weet niet hoe jullie dit ervaarden, maar ik vond het revalidatie verhaal (Nazorgbrief) wat vaag, we mochten zelfs de eerste 3 weken na de operatie al fietsen als ze dat wilde :?

Ik heb dat niet gedaan en ben een wandelschema gestart, elke week 5 minuutjes dr bij.
Helaas....7 weken later loopt ze toch weer mank. Ik begon dr nét weer even vertrouwen in te krijgen, we liepen al 28 minuten, waarvan 3 minuutjes hard, en dat leek prima te gaan.

Ze heeft zondag een verkeerde beweging gemaakt en liep een avondje mank.
Dat herstelde binnen een dag en we zijn weer doorgaan met lopen, want dat was ook het advies van Yolande, LOPEN. Doorlopen.

Vanmiddag kwam ik thuis, 4 dagen vrij, en wilde naar het bos gaan met de lange lijn, maar we zijn niet verder gekomen dan de poort uit, mank.
Later herstelde ze wel weer maar ik zie dat ze niet goed loopt, ik noem het rommelig lopen, en haar hoofd knikt. Niet goed dus.

Er zijn hier vast wel mensen die ook in zo'n situatie hebben gezeten, hoe gingen jullei hier mee om?
Weer helemaal terug in schema? Of gewoon zo snel mogelijk weer naar het oude?
Als ze mank loopt doen we natuurlijk alleen het hoog nodige. Maar daarna? Hoe snel kan je ze weer belasten?

Ik weet het...dr zijn gevallen bekend dat honden na de ED operatie nooit geen pas mank hebben gelopen, maar ook meer dan genoeg die zich mijn verhaal zullen herkennen.

Hoe ga je om met pijnstilling? Eerst even aankijken? En hoe moet je ze dan laten lopen? Want ze gaan dan natuurlijk door de pijn heen.

Even kort; ze is dus op 12 mei geopereerd aan LPC
Geen artrose aanwezig
Staat volledig op barf, krijgt glucosamine van Puur Natuur
Visolie van doils joints
1 capsule groenlipmossel.
3 jaar oud.

Iemand die mij kan helpen? Ik zie het namelijk niet meer zitten

:cry:
Tanja
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Tanja »

Ik kan je helaas (gelukkig :oops: ) geen advies geven, maar wil je wel heel veel sterkte wensen met de revalidatie! Probeer de moed er in te houden, hoe moeilijk dat dat soms ook is ...
Groetjes, Tanja

Laughter is timeless, imagination has no age and dreams are forever ...
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Allereerst wat een vervelende geschiedenis hebben jullie meegemaakt...
Hier ervaring met LPC en de revalidatie met ups en downs, als je op mijn www klikt (onze website) dan zie je een verslag wat wij bijgehouden hebben van Daan vanaf het moment dat er bij Daan LPC geconstateerd was tot het moment dat hij pijnvrij en zonder manken/stijf lopen kon bewegen.

Mocht je wat willen weten of even je hart willen luchten mag je altijd pb-en, want het is en blijft een rot tijd !!
Sterkte
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Ik heb nu even geen tijd om veel neer te zetten want we gaan namelijk zo weg...
Noah is ook geopereerd aan ED aan beide ellebogen, hij had LPC, OCD en incongruentie, wij zijn hiervoor ook bij Y.Krooshof geweest en ik ben nog steeds heel tevreden over haar!
Maar ook bij Noah ging het na de operatie met pieken en dalen, ook bij hem ging het helaas ontsteken omdat hij maar moeilijk van de wonden af kon blijven... en hij ging dus ook weer manken.
Het is dan idd goed om te blijven bewegen, rechtlijnige bewegingen...het gewricht moet soepel blijven!
Ik heb ook vaak met mijn handen in het haar gezeten, ik begrijp zo goed hoe je je voelt!
Het is nu ander half jaar geleden dat Noah is geopereerd (hij was toen 6 maanden) het gaat nu redelijk goed, hij kan geen uren wandelen of heel gek doen met andere honden maar hij kan wel lekker hond zijn.
Een beetje een kort verhaal maar je mag me altijd pb'en dan zal ik antwoorden als ik meer tijd heb ;)

Sterkte!
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Wat een fijne reacties ben daar zo blij mee!!!! :)

Kay ik heb je verhaal van Daan gelezen, maar wat een herkenning, met name de angst dat het mis kaan gaan, je weer in een gat kan storten en bang bent of je dr wel goed aan heb gedaan (Bv een wandeling door het bos) En dan weer afwachten hoe ze zich dan de volgende dag voelen....Je weer in de hemel geprezen voelt als het gewoon hartstikke goed gaat..

Het gesprek wat jij met je orthopeed heb gehad, dat je niet steeds in de put moet gaan zitten als ze een keer slecht lopen, dat heb ik vorige week ook met Yolande gehad. Zij zei; de hond is geopereerd, ik heb het gruis weggehaald. Nu zul jij aan jezelf moeten werken dat ik moet dit soort tegenslagen om moet kunnen gaan.

Ik zie dat jij dr ook een paar maanden over heb gedaan voordat het wat beter ging, dit lees ik god zij dank wel vaker. Ja hoezo godzijdank? Je leest ook de verhalen dat ze geen pas meer mank hebben gelopen na de operatie. Helaas hier niet zo'n succesgeval en dat maakt mij enorm onzeker.

Sharon; jij heb het nog een tikkeltje erger meegemaakt dus! 3 aandoeningen in een, hemeltjelief, en ook nog aan beide ellebogen....
Als ik lees dat sommigen dr een jaar over doen komt het mss met jou lab ook wel weer goed.
En Y Krooshof is naast een lief en sociaal mens ook een prima arts, ik heb alle vertrouwen in haar.

Wat raden jullie mij aan als het een dagje minder gaat? Ik dacht zat nu et denken......Zou het door de tropische warmte van gisteren zijn gekomen dat het nu wat minder ging?

Hoe gaan jullei hier mee om? Tuurlijk even wat rustiger aan maar heo snel bouw je je wandelschema weer op?
En wanneer stoppen jullei dr een pijnstiller in?
Dushi
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dushi »

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb twee Labjes gehad met ED.
Echter geen hond en geen geval is gelijk. Wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat je vorige week bij Yolande Krooshof bent geweest. Ik neem aan dat zij je hondje onderzocht heeft? Wat was haar conclusie? Heeft zij bijvoorbeeld geconstateerd dat haar elleboog overvuld was?
Ik zou me sowieso aan de adviezen van Yolande houden. Verder kan ik alleen adviseren om je hondje zoveel mogelijk rechtlijnig te laten bewegen, geen gekke bewegingen te laten maken. Proberen te laten zwemmen en de beweging niet te overdrijven. Als ze eens iets teveel heeft gedaan en ze loopt wat mank kan je haar een pijnstiller geven en de beweging even wat minderen zodat ze wat kan herstellen.
Maar het meeste herstel zal plaats moeten vinden tussen jouw oren. Ik weet daar alles van. Ik had er ook moeite mee en heb dat nog steeds. Als ik een Labrador zie, zie ik eerst pootjes en daarna de rest van het hondje.

Veel sterkte en als je vragen hebt, stel ze gerust.
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hoi Dushi, ik ben idd vorige week bij Y krooshof geweest. Zij was niet tevreden maar ook niet ontevreden, ze dag dat ze nog onstabiel liep, ze had wel een rit van ruim een uur achter de rug in de hondenwagen dus had niet anders verwacht. Ze liep eigenlijk voor mijn gevoel over het algemeen wel goed in die weken daarvoor dus het was een flinke domper.

Gewrichten zijn niet overvult, wel heeft ze een bult op de zijkant van de elleboog zitten, ze zei dat dit gewrichtsvocht kon zijn, maar ook een verdikte spier. Zal een foto uploaden. Ze zei ook nog dat het geen kwaad kon die bult en het geen ramp was als het niet weg zou trekken.

Hier een foto van dr geopereerde poot;

Afbeelding

En op dr gezonde poot is dit niet te zien;

Afbeelding
Dushi schreef:Maar het meeste herstel zal plaats moeten vinden tussen jouw oren. Ik weet daar alles van. Ik had er ook moeite mee en heb dat nog steeds. Als ik een Labrador zie, zie ik eerst pootjes en daarna de rest van het hondje.
Klopt...je wordt er verschrikkelijk moe en onzeker van als je ook maar een hupsje ziet....je let er teveel op. En dan te bedenken dat je dr voor die ED tijd nooit op lette, je wist niet wat het was.
En ik kijk bij een andere hond ook meteen naar de poten, ook hoe ze lopen. Is niet gezond meer.

Ze loopt vandaag erg slecht, uit het niets. Normaal is er altijd een aanleiding voor en is het te verklaren, vandaag niet. Alleen dat het gisteren tropisch warm is geweest, we niet echt tempo hebben gelopen.
En nu loopt ze wel erg beroerd....En ze breekt ook nog eens de tent af als ze dr niet uitkan, dat herken ik ook weer uit jullie verhalen.
Nogmaals het doet me ontzettend goed mijn verhaal hier te delen, zitten hier helaas......ontzettend veel mensen die in hetzelfde schuitje zitten.
Maar ook bij wie het heel lang heeft geduurd en uiteindelijk weer goed is gekomen.
Ik denk dat ik dr maar een previcox in stop, dit duurt al de hele middag.
Dushi
Speurneus
Speurneus

Hoe oud is je teef? En hoe heet ze eigenlijk? Ik kan het niet zo snel uit je verhaal halen :wink:
Op de foto's lijkt er toch wat vocht in de elleboog te zitten. Maar ik wil beslist de conclusie van Yolande Krooshof niet in twijfel trekken.
Als er wel vocht in zit betekent dat dat het nog steeds niet goed gaat en er pijnstillers met ontstekingsremmers gegeven moeten worden. Ik begrijp uit je verhaal dat ze die nu niet krijgt?
Bij Bas van mij heeft de revalidatie meer dan een jaar geduurd. Het is in elk geval goed om je hondje bij pijn steeds een paar dagen wat pijnstilling met ontstekingsremmers te geven zodat herstel kan plaatsvinden.
Groetjes van Monique

Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hoi Dushi,
Ik kan helaas geen naam noemen van mijn hond wegens prive omstandigheden, maar laten we haar Thunder noemen, ze is net 3 jaar geworden.
Dushi schreef:Als er wel vocht in zit betekent dat dat het nog steeds niet goed gaat en er pijnstillers met ontstekingsremmers gegeven moeten worden. Ik begrijp uit je verhaal dat ze die nu niet krijgt?
Dus jij herkent die bult?
Ik had hem meteen doorgestuurd naar Krooshof haar eerste reactie was dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken. Ze zei nog, kan wezen dat ie wegtrekt, kan ook zijn dat ie gezellig blijft zitten, dat is dan maar jammer....
Over de pijnstilling.
Volgens Y Krooshof hoefde ik niet door te gaan met de Previcox. Dr alleen een instoppen zodra ze slecht liep. Maar niet voor een langere periode dus...Als ik jou reactie dan weer lees ga ik weer twijfelen.

Nah dr zit nu iig een previcox in en dat ga ik denk ik een paar dagen volhouden, kijken wat er met de bult gebeurd.
Dushi schreef:Bij Bas van mij heeft de revalidatie meer dan een jaar geduurd. Het is in elk geval goed om je hondje bij pijn steeds een paar dagen wat pijnstilling met ontstekingsremmers te geven zodat herstel kan plaatsvinden
.

Een jaar! Ja daar was ik inmiddels ook al achter dat het niet zo snel ging, op zich wel weer een geruststelling. Blijkbaar zitten wij niet bij de succesverhalen....Hoe oud was jou hond toen hij geopereerd was?
En ik begrijp uit je reactie dat jij ook bekend bent met de ups en de downs?
Had Bas ook last van een verdikking?
Dushi
Speurneus
Speurneus

Let wel, ik weet niet zeker of het vocht is wat in de elleboog is, maar zo ziet het er voor mij wel uit. Yolande Krooshof is een goede orthopeed, daar kan je op vertrouwen.
De pijnstillers hoef je niet constant te gebruiken, alleen wanneer zeker sprake is van vocht in de elleboog of wanneer sprake is van pijn.
Ik denk dat je daarbij ook van je eigen gevoel uit moet gaan, uiteindelijk ken je je eigen hond het beste en weet je zelf het beste wanneer ze pijn heeft.
Heeft Yolande Krooshof geen prognose gegeven over de revalidatietijd van je hondje? Bedenk dat als je zelf een knie operatie hebt gehad, je ook niet na 6 weken weer alles kunt doen. Je zult jezelf ook in acht moeten nemen. En wij kunnen dat, maar honden kan je niet vertellen dat ze rustig aan moeten doen. Die hebben maar 1 hobby en dat is lekker rennen en met andere honden spelen. En dat zijn nou net de dingen die niet kunnen als je geopereerd bent. Bas van mij is overigens geopereerd toen hij 7 maanden was.
Groetjes van Monique

miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Hoi Desdemona,
Hier ook een labje die geopereerd is aan ED.Heb me precies aan de voorschriften van mijn D.A. gehouden,het heft wel enige tijd geduurd voor dat ze weer de oude was.
Mijn meisie is op een leeftijd van 9 maanden aan haar E.D geopereerd en ze is nu weer 8,5 jaar oud.
Natuurlijk heeft ze heel soms nog dat ze niet regelmatig loopt maar over het algemeen moet ik zeggen dat ik nooit spijt heb gehad van de operatie.
Mijn meisje is in Antwerpen bij Anubis geopereerd,omdat zij het met de laproscoop deden.
Van hen heb ik een heel opbouwschema meegekregen en de eerste tijd was het zowiezo niet loslopen en niet spelen met andere honden.
Ik hoop dat het met jouw meisje ook de goede kant op gaat.
Heel veel sterkte en een dikke knuf van mijn meiden.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Bedankt voor jullie reacties weer, ik heb hier ontzettend veel steun aan en zal ook regelmatig in dit topic terugvallen met de vorderingen, heb heel wat fora;s gelezen en gezien maar zoveel informatie als hier staat moet het toch wel lukken. het is zo te lezen een vaak voorkomende aandoening bij de lab, dit zei Yolande ook al....Vandaar dat ik hier ook terecht kwam.
Dushi schreef:Heeft Yolande Krooshof geen prognose gegeven over de revalidatietijd van je hondje? Bedenk dat als je zelf een knie operatie hebt gehad, je ook niet na 6 weken weer alles kunt doen.
Nee niet echt. En dat vind ik ook ontzettend jammer, ze zei dat ik gewoon moest gaan bewegen en gewoon moest aankijken, een echt revalidatie schema heb ik ook niet gekregen, ik heb het maar op 5 minuten per week dr bij met wandelen, dat heb ik begrepen van de meesten die zo'n operatie hebben ondergaan. 3.-4 keer per dag.
Ik wist trouwens niet dat een Previcox zo snel werkte, na een uur zag ik niets meer aan dr gelukkig, nu voorzichtig aan weer wandelen.
En natuurlijk heeft een gewrichtsoperatie tijd nodig....ik wil gewoon te snel en heb teveel genoten van de tijden na de operatie dat ze zo goed ging. Ik moet het de tijd gewoon geven en dat gaat ook wel gebeuren.
Gelukkkig begrijpen jullie door wat voor een pieken en dalen we gaan en je het soms niet meer ziet zitten, Thunder loopt al een jaar aan de lijn.

Over die bult, ja ze zei echt dat het een spier kon zijn, of gewrichtsvloeistof, als het kwaad kon dan zou ze toch wel een advies hebben gegeven?
miranda schreef:Mijn meisie is op een leeftijd van 9 maanden aan haar E.D geopereerd en ze is nu weer 8,5 jaar oud.
Wauw super! Fijn dat het goed is gekomen!! :) :applaus:
miranda schreef:Van hen heb ik een heel opbouwschema meegekregen en de eerste tijd was het zowiezo niet loslopen en niet spelen met andere honden.
Onee absoluut niet, loslaten doe ik pas als het echt een paar weken goed gaat, en ze al een leuk stukje kan fietsen.
Mag ik vragen hoe jou opbouwschema dr uitzag?
En wanneer mocht jij weer gaan fietsen? Volgens Krooshof mag dit nu al lang al......

Bedankt weer voor jullie meedenken/brainwashen, super![/quote]
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Weer even een kort berichtje want onze computer doet ook nog eens raar dus typ nu op mijn telefoon ( en dat gaat niet altijd even snel ;) )
Noah heeft ook verdikking op zijn gewrichten gehad en dat heeft hij nu nog weleens.
Bij hem was het ook geen wondvocht maar irritatie in het gewricht, in het gewricht is natuurlijk een hoop gebeurd tijdens de operatie en dat heeft ook tijd nodig om te herstellen.
Heb je ook de buig en strek oefeningen van Krooshof meegekregen?
Echt dagelijks voorzichtig doen dat houd het gewricht ook soepel.
Wat ik je echt aan kan raden is Glucosamine speciaal van de groene os deze is namelijk ook ontstekings remmend (wel de speciaal nemen dan) en dan icm de teunisbloemdruppels van de groene os deze zijn ook ontstekingsremmend, Noah heeft hier heel veel aan.
We gaven eerst een ander merk maar we merken echt verschil!!
En idd visolie ik geef Noah 2 tabletten per dag.
Pijnstilling stel ik zo lang mogelijk uit maar ik laat hem ook geen pijn lijden, als ik zie dat hij echt veel moeite heeft dan geef ik hem natuurlijk wel iets, en dat heb ik op het begin ook zo gedaan.
Krooshof is idd heel erg van het bewegen een gewricht waar geen beweging in zit word stroef en ik merk echt dat dat waar is, maar ik heb wel altijd rekening gehouden met Noah's kunnen en dat doe ik nu nog!
Veel rechtlijnige bewegingen en lekker veel zwemmen.
Als Noah een dag wat minder was dan liep ik meerdere keren per dag korte stukjes aan de lijn en deed ik zijn oefeningen, meer niet.
Ik hoop dat je er iets aan hebt... Sterkte!
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Gelukkig kan ik nog steeds reageren ondanks dat ik geen labrador heb....Ik heb begrepen dat dat een vereiste is....Ik zou het wel ontzettend jammer vinden als mijn account wordt weggehaald want ik heb nog nooit zoveel ergens van opgestoken als hier.

We hebben een oefening gehad, en dat was het buigen van haar voorpoot naar dr halsband, vlak voor het wandelen. Strekken heb ik geen oefening voor gekregen, maar zal ik eens over bellen.

Glucosamine heeft ze van puur natuur
http://www.nmlhealth.com/c,5768,,/Gluco ... pleet.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorheen gaf ik ook Groene Os, maar deze vind ik beter omdat er stoffen inzitten die mij wel aanspreken, bovendien bevat het Vitamine C en dat heb ik liever niet.

Werk merk gaf jij eerder Sharon?

Vandaag heeft Thunder maar liefst een halve pot Groenlipmossel gejat van het aanrecht, en helemaal opgevroten :shock: Ze is omdat ze zich zo verveeld meer gaan jatten en slopen, helaas, dus moet ze vaker in de bench voor dr eigen veiligheid. Wat zal ze goed lopen daarop.....Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Ze loopt vandaag overigens super, van de enorme mankheid van gisteren zie ik niets meer terug, kreeg zelfs complimentjes op straat. Maar de Previcox werkt nog tot 9 uur vanavond, dus ik ben heel benieuwd hoe ze vanavond loopt.

Zwemmen is hier helaas geen optie, ze is daar te druk voor en ik zal al met dr in het water moeten gaan en heb nog geen waterpak, ook moet ik even rijden om een water te vinden die geleidelijk afloopt.
sharon66057 schreef:Noah heeft ook verdikking op zijn gewrichten gehad en dat heeft hij nu nog weleens.
Bij hem was het ook geen wondvocht maar irritatie in het gewricht, in het gewricht is natuurlijk een hoop gebeurd tijdens de operatie en dat heeft ook tijd nodig om te herstellen.
Dus bij Noah is het weggetrokken? Zag het er net zoiets uit als bij mijn hond op de foto's die ik heb geplaatst?
En was het bij Noah ook alleen te zien als ze stond? Het voelt ook hard (Spierhard)en zit op een plaats, is niet te bewegen.
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door liesjeb »

Wat naar dat de revalidatie met ups en downs gaat.
Dizzy is rond 1-jarige leeftijd ook geopereerd aan ED en ook bij haar heeft de revalidatie lang geduurd.
Verder is het bij ons zo dat het echt een zwakke plek blijft (ook snel geirriteerd en overvuld) en druk spelen met andere honden zit er voor haar niet in.
Ze loopt nu ook niet iedere dag helemaal zuiver, maar heeft wel plezier in de wandelingen. Ik wil haar ook niet alles ontzeggen, want ze moet ook hond kunnen zijn. Maar gemiddeld genomen mogen wij zeker niet klagen (we hebben pas 1x pijnstilling gegeven) en hebben wij nooit spijt gehad van de operatie.
Geeft het de tijd en dan komt het hopelijk allemaal goed!
Afbeelding
Met dank aan Monika :)
Plaats reactie