Silver labs

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Die zogenaamde silverlabs die we hier in NL zien zijn duidelijk kruisingen, de weimaraner druipt er vanaf. Totaal andere honden dan labradors.

Met een foute kleur heb ik geen moeite, kan gebeuren, maar op kleur fokken is een no-no.

En die kruisingen worden gefokt onder het mom van een "gelegenheids" nestje. Ja ja, waarom zoveel moeite doen voor een gelegenheidsnestje :confused: De vader zit in Amerika ....... :confused: En die dan wel weer tegen de hoofdprijs verkopen 8) en zeggen dat ze raszuiver zijn. Dat is gewoon oplichterij :mad: en broodfokkerij. Labradors zijn het iig niet. :(
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Lien schreef:Die zogenaamde silverlabs die we hier in NL zien zijn duidelijk kruisingen, de weimaraner druipt er vanaf. Totaal andere honden dan labradors.

Met een foute kleur heb ik geen moeite, kan gebeuren, maar op kleur fokken is een no-no.

En die kruisingen worden gefokt onder het mom van een "gelegenheids" nestje. Ja ja, waarom zoveel moeite doen voor een gelegenheidsnestje :confused: De vader zit in Amerika ....... :confused: En die dan wel weer tegen de hoofdprijs verkopen 8) en zeggen dat ze raszuiver zijn. Dat is gewoon oplichterij :mad: en broodfokkerij. Labradors zijn het iig niet. :(
En daar gaat het nu net om hier in Nederland.
Kruisingen die door moeten gaan voor silver labs en waar je 'de hoofdprijs' voor moet betalen en waarvan je de gezondheid maar moet afwachten.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Nog even een aanvulling:
Er wordt in navolging van I. Kraft door de NLV gesproken over het s-gen. Ik heb het vermoeden dat dat geen correcte benaming is, misschien wel verouderd :confused: Als je nu iets leest over de genen die een rol spelen bij de kleurvererving van de hond, staat het s-gen voor Spotting, dus het gen dat al dan niet witte vlekken geeft.
Het gen dat de zwarte of bruine vachtkleur verdunt naar blauw, grijs of zilver, is het D-gen. Dat staat voor Diluting. Dat speelt dus een rol bij de grijze of zilveren labrador.
Om de boel nog maar een beetje ingewikkelder te maken :D

Hanneke
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Volgens mij hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn hoor 8)

Je hebt een labrador retriever als je een stamboom hebt met daarop de afstamming en dus het bewijs dat je een labrador hebt. Of ie dan pimpelpaars is of geel, het is dan een labrador (of er dan een aantekening n.e.k. is maakt niet uit). Heeft de hond geen stamboom, is het dus geen zuivere rashond, ook al stamt hij mogelijk van 2 labradors af.

Van Dale zegt: ras·hond de; m -en hond van zuiver ras

Dit kun je alleen bewijzen met een afstammingsbewijs oftewel een stamboom. Is dat er niet (om welke vage reden dan ook) dan is het geen rashond. Dus hoe het dan zit met genen of kleuren maakt feitelijk niet zoveel uit. Er is geen zilveren labrador bekend met een stamboom volgens de FCI, dus bestaan ze niet tadaaaaaaaaaa helemaal niet moeilijk :lol:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Nou, zo simpel is het niet. Want er lopen wel zilverkleurige labradors rond mét officiële (Amerikaanse) stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: chocolate. En er lopen ook zilverkleurige labradors rond mét officiële FCI-stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: N.E.K.
Maar dat zijn dus wél raszuivere labradors.
Bovendien erkent de FCI de AKC stambomen, dus zijn die zilverkleurige Amerikaanse chocolates óók FCI-erkend.

Snappie het nog :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ja, in het vorige topic had ik dat ook genoemd, het d-allel. DD geeft een normale vachtkleur en dd geeft een afwijkende vachtkleur. Dat heeft te maken met de verdeling van de pigmentkorrels.

En idd als er geen stamboom bij zit kan niets met zekerheid gezegd worden over de raszuiverheid (tenzij er een dna-test (ouderschapstest) is uitgevoerd) dus moet er aangenomen worden dat het een kruising is. En een kruising is geen labrador 8)

En het uiterlijk van die kruising labrador-weimaraner spreekt mij persoonlijk totaal niet aan. Over het karakter valt natuurlijk ook niets te zeggen evenals de gezondheid :(
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Deetje
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Deetje »

Laboriginals schreef:Nou, zo simpel is het niet. Want er lopen wel zilverkleurige labradors rond mét officiële (Amerikaanse) stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: chocolate. En er lopen ook zilverkleurige labradors rond mét officiële FCI-stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: N.E.K.
Bovendien erkent de FCI de AKC stambomen, dus zijn die zilverkleurige Amerikaanse chocolates óók FCI-erkend.

Hanneke
Je moet alleen hopen, dat de ouderhonden ook diegene zijn, die op de stamboom staan. :eusashhh:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Deetje schreef:
Laboriginals schreef:Nou, zo simpel is het niet. Want er lopen wel zilverkleurige labradors rond mét officiële (Amerikaanse) stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: chocolate. En er lopen ook zilverkleurige labradors rond mét officiële FCI-stamboom. Alleen staat daarop bij kleur: N.E.K.

Hanneke
Je moet alleen hopen, dat de ouderhonden ook diegene zijn, die op de stamboom staan. :eusashhh:
precies :roll:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ook in amerika is er al een jarenlange discussie gaande over de silver of ook wel genoemd charcoal labs.
Uiteindelijk is besloten deze labrador wel een stamboom te geven, maar met daarop de vermelding kleurfout, en dat is correct.
Immers silver is niet anders dan een diluted (lichte) versie van chocolate, charcoal is niet anders dan een diluted versie van zwart.
Om maar eens een duidelijk voorbeeld te nomen, de yellowliver.
Eigenlijk, en dat vind ik persoonlijk wel lachen hebben de fokkers die hiermee gestart zijn, zich in hun eigen vingers gesneden....hadden zij niet zo tam tam gemaakt, was deze versie toch wel populair geraakt, enkel niet met een kleurfout vermelding.
Voorbeeld, de foxred, gewoon een gele lab, maar dan wat donkerder, en man man man, wat is deze variant toch populair.

Eindconclusie van ook dit verhaal is toch weer, zodra fokkers gaan fokken wat toekomstige hondenbaasjes willen....gaat het fout :D
Dus, fokker blijf bij je visie, en ga voor de belangrijke, en nog zo te verbeteren, eigenschappen van het ras, de gezondheid en het karakter.
Het verleden heeft al zo vaak bewezen dat selectie op uiterlijke kenmerken zo niet de weg is die begaan moet worden, dat je bijkans onnozel moet zijn om deze weg te blijven bewandelen 8)

Dan vwb de kruisingen weimaraner/labrador.
Natuurlijk zullen er ook behoorlijk wat kruisingen rondlopen, en heel eerlijk, als mij dan iemand het mes op de keel zou zetten en verplichten zou een keus te maken tussen een kruising of een kleurfout lab...zou ik voor de kruising gaan....de reden moge duidelijk zijn, ik heb nog liever een asbak uit een brede genenpool, dan een rashond uit een zo enorm kleine genenpool als de silver of charcoal lab, immers beide zijn een kleurfout uit chocolat (van origine ook een zeldzaamheid) hoe smal wil je het nog maken
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Oke maar dan begrijp ik uit jouw verhaal dat het dus gewoon een bruine labrador is, maar dan met enigszins een ander pigment over de vacht, oftewel een vale chocolat bijvoorbeeld.
Echter, als ik kijk naar de foto gepubliceerd op de website van de NLV:
Afbeelding

Kan ik mij toch niet onttrekken aan de twijfel dat dit geen zuiver labrador bloed betreft? Ook de honden die je in Nederland ziet, zijn allemaal stamboomloos. Is er iemand die een foto kan tonen van een zilveren labrador met FCI stamboom? waarvan ook de ouders op zeker bekend zijn?
Afbeelding

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

jeetje wat een lelijke hond :? neem dan of een weimeraner of een labrador en gooi dr een pot verf overheen
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lupos schreef:Oke maar dan begrijp ik uit jouw verhaal dat het dus gewoon een bruine labrador is, maar dan met enigszins een ander pigment over de vacht, oftewel een vale chocolat bijvoorbeeld.
Afbeelding

Kan ik mij toch niet onttrekken aan de twijfel dat dit geen zuiver labrador bloed betreft? Ook de honden die je in Nederland ziet, zijn allemaal stamboomloos. Is er iemand die een foto kan tonen van een zilveren labrador met FCI stamboom? waarvan ook de ouders op zeker bekend zijn?
Voor mij is dit geen labrador :?
Het lijkt mij eerder een mixje 8)
groetjes, Lien

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Lupos schreef:Oke maar dan begrijp ik uit jouw verhaal dat het dus gewoon een bruine labrador is, maar dan met enigszins een ander pigment over de vacht, oftewel een vale chocolat bijvoorbeeld.
Afbeelding

De fci heeft, in tegenstelling tot de akc, besloten deze variatie niet als kleurfout niet te erkennen, en dus deze variant niet op te nemen in het stamboek :wink:
Afbeelding
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

:shock: OMG!
Die foto, da's overduidelijk een (iig) weimaraner/labrador mix.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
Deetje
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Deetje »

Afbeelding

http://www.silverlabs.com/litters.htm#Reserving" onclick="window.open(this.href);return false; a Puppy, Cost and Shipping
Plaats reactie