wel of niet steriliseren

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
corry

wel of niet steriliseren

Ongelezen bericht door corry »

Ik sta voor een moeilijke keuze volgende maand is het 3 maanden na haar loopsheid en tijd om te steriliseren.
Nu zou ik het niet overwegen als ik al die voordelen gelezen en gehoord had maar dushi is dus een beetje schijnzwanger ze loopt met dekentjes te slepen en knuffels .
haar tepels zijn nog steeds opgezet dus de assistent zei dat is schijnzwanger is en het is het beste om dan wel te laten helpen want ze kan de volgende keren meer last ervan krijgen.
Wat vinden jullie van steriliseren ? ik ben niet van plan om ooit een nestje te nemen ofzo.
ppppfff vindt het zo moeilijk he
:?
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Die beslissing moet je zelf maken,vind ik.Dat vind ik moeilijk om te doen.
Maar wil je wel mijn ervaring delen.
Ik heb er vandaag wel voor besloten,omdat Kiaora,nu loops, erg onrustig is,rond loopt met haar knuffel en deze ook bereid,zich aan bied bij Jesse maar vooral omdat ze zoveel piept met een hele zielige,ontredderde blik in haar ogen. Ze is nu voor de derde keer loops en dus de laatste keer,want ik october wordt ze geholpen.
Bij Kiaora heb ik ook zolang gewacht,omdat ik er een hele tijd aan gedacht heb om haar te laten dekken.(volgens alle officiele regels :wink: ) omdat zij zo'n mooi karakter heeft met werklust en ze er goed uit ziet,maar nu dus besloten om dit niet te doen.
Dit,en het feit dat zij er zo onrustig van wordt,heeft mij doen besluiten om dit te doen...
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door ElisabethErnstDave »

Hier ook beide dames "geholpen" de nadelen wegen niet op tegen voordelen :wink:
Afbeelding
Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding
corry

Na ben er half uit las ergens op het forum dat je beter kan wachten tot ze wat ouder zijn dus denk dat ik wacht na een 2de loopsheid want ze is nu 11 maanden en dat is dan nog zo jong.
Mees
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Mees »

Ik vroeg afgelopen vrijdag aan mn dierenarts wat de beste leeftijd is om te castreren/steriliseren...zij raadde mij castreren af, en als ik het dan perse zou willen om dit eerst chemisch te doen?

Verder kon ze dit niet echt onderbouwen, dus voor mij is het ook nog 1 groot vraagteken dus ik volg even mee ;)
Ik heb alleen wel een reu, dus weet niet of dat verschil maakt
corry

na ik denk dat er niet veel verschil is(maar ben ook maar een leek hoor)ik wil het doen omdat ze er last van hebt ze loopt met dekentjes en knuffels te sjouwen en in der bench te piepen ,dus ik weet het niet hahahaah.
Maar ja ik llees dat je ze eerst moet laten ontwikkelen en dat ze dat met 11 maanden nog niet zijn dus wacht het denk ik nog even af hahaha.
Nienke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke »

Klopt, je kan je hondje beter eerst uit laten groeien tot een volwassen lab voordat je haar laat sterriliseren.
Jayla is met 2 jaar gesterriliseerd, ook omdat zij iedere keer schijnzwanger was en er ook veel last van had.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In dit artikel kan je de voor- en nadelen lezen: http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=36175" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou bij sterilisatie van een teef zeker wachten tot ze goed volwassen is, dus zeker tot na de tweede, liever nog derde loopsheid.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Mees schreef:Ik vroeg afgelopen vrijdag aan mn dierenarts wat de beste leeftijd is om te castreren/steriliseren...zij raadde mij castreren af, en als ik het dan perse zou willen om dit eerst chemisch te doen?

Verder kon ze dit niet echt onderbouwen, dus voor mij is het ook nog 1 groot vraagteken dus ik volg even mee ;)
Ik heb alleen wel een reu, dus weet niet of dat verschil maakt
Dat maakt zeker wel verschil!

Ik denk dat je per hond/mens moet afwegen of je gaat castreren/steriliseren, daar is geen standaard antwoord voor.

Wij hebben Pandora laten steriliseren (eigenlijk castreren want als alles wordt weggehaald heet het eigenlijk castreren) omdat zij heel veel last had van klachten die samenhingen met haar loopsheid: Pandora was een teef die eigenlijk altijd 'lekker rook' voor reuen en van ver voor haar loopsheid tot lang na haar loopsheid altijd en overal besprongen werd door hitsige reuen. Pandora had enorm last van schijnzwangerschap wat zich uitte in een soort depressieve toestand die bijna drie maanden aanhield, dit werd iedere loopsheid erger.
Nadat ik had uitgerekend dat Pandora ongeveer 3 maanden per jaar geen hinder ondervond van haar hormonen heb ik de keuze gemaakt om haar te steriliseren. Had zij deze klachten niet gehad dan hadden we haar waarschijnlijk niet laten steriliseren.

Ramses is niet gecastreerd. Hij is goed te hebben, ook als er teven loops zijn. Tuurlijk, toen zijn hormonen begonnen te gieren hebben we daar beide even aan moeten wennen en ik moest hem echt wel even duidelijk maken wat ik op het gebied van 'de vrouwtjes' wel/niet acceptabel vond maar dat hebben we nu wel geregeld.
Hij heeft soms eens last van een 'puspikkie' maar een paar dagen spoelen met kamillethee helpt heel goed.
Misschien dat hij na een castratie iets minder 'macho' zou zijn naar andere grote reuen maar dat is geen garantie. Het grote nadeel van castratie bij een reu vind ik dat de reu minder naar 'reu' ruikt en aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Het is dus storend in de 'geurcommunicatie' tussen reuen onderling.
Als Ramses ineens besprongen zou gaan worden door andere reuen dan heb ik pas echt een probleem. Ramses heeft moeite met andere honden die op hem afkomen en zich met hem bemoeien, nu blijven andere reuen nog op gepaste afstand maar als ze hem wel 'zien zitten' natuurlijk niet meer. Ramses zou het niet begrijpen en uitvallen, Ramses zou veranderen in een onzekere angstbijter.

Als je castratie overweegt is het wijs om eerst eens een implantaat te proberen om te zien wat het voor je reu doet.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Mees
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt Pandora!

Mees is nog zo klein, maar rijt/d nu al op een teefjes pup, wss is dit dan een dominatiespelletje, maar dat is de reden waarom ik mij afvroeg wat beter zou zijn.

Ik probeer sowieso eerst het implaat mocht het over een paar maanden nodig blijken te zijn.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Mees schreef:Bedankt Pandora!

Mees is nog zo klein, maar rijt/d nu al op een teefjes pup, wss is dit dan een dominatiespelletje, maar dat is de reden waarom ik mij afvroeg wat beter zou zijn.

Ik probeer sowieso eerst het implaat mocht het over een paar maanden nodig blijken te zijn.
Als dat echt rijden is kan je hem daarin nu al corrigeren. Waarschijnlijk is het nu nog onderdeel van spel, pups proberen in hun spel allerlei gedrag en handelingen uit om hun communicatie te ontwikkelen en te verfijnen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Mees
Snuffelneus
Snuffelneus

:offtopic: :imsorry:
@ Pandora hij rijd idd echt al. en spel of niet wij vinden dit ongewenst en halen m dan van de andere pup af en laten hem even afkoelen in de bench....enige moeilijke hieraan vind ik, dat ik bang ben dat hij straks de bench als straf ziet, en er niet meer in wil slapen :?
Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Quasar »

Mees schreef::offtopic: :imsorry:
@ Pandora hij rijd idd echt al. en spel of niet wij vinden dit ongewenst en halen m dan van de andere pup af en laten hem even afkoelen in de bench....enige moeilijke hieraan vind ik, dat ik bang ben dat hij straks de bench als straf ziet, en er niet meer in wil slapen :?
Als je zelf positief op de bench blijft, net als de box voor de baby's kan Mees het geen problemen geven. Als je hem er dan in stopt met een brokje/ beloning zal hij er met veel enthousiasme in gaan :wink:

Veel succes
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar
Plaats reactie