Mees schreef:Ik vroeg afgelopen vrijdag aan mn dierenarts wat de beste leeftijd is om te castreren/steriliseren...zij raadde mij castreren af, en als ik het dan perse zou willen om dit eerst chemisch te doen?
Verder kon ze dit niet echt onderbouwen, dus voor mij is het ook nog 1 groot vraagteken dus ik volg even mee
Ik heb alleen wel een reu, dus weet niet of dat verschil maakt
Dat maakt zeker wel verschil!
Ik denk dat je per hond/mens moet afwegen of je gaat castreren/steriliseren, daar is geen standaard antwoord voor.
Wij hebben Pandora laten steriliseren (eigenlijk castreren want als alles wordt weggehaald heet het eigenlijk castreren) omdat zij heel veel last had van klachten die samenhingen met haar loopsheid: Pandora was een teef die eigenlijk altijd 'lekker rook' voor reuen en van ver voor haar loopsheid tot lang na haar loopsheid altijd en overal besprongen werd door hitsige reuen. Pandora had enorm last van schijnzwangerschap wat zich uitte in een soort depressieve toestand die bijna drie maanden aanhield, dit werd iedere loopsheid erger.
Nadat ik had uitgerekend dat Pandora ongeveer 3 maanden per jaar geen hinder ondervond van haar hormonen heb ik de keuze gemaakt om haar te steriliseren. Had zij deze klachten niet gehad dan hadden we haar waarschijnlijk niet laten steriliseren.
Ramses is niet gecastreerd. Hij is goed te hebben, ook als er teven loops zijn. Tuurlijk, toen zijn hormonen begonnen te gieren hebben we daar beide even aan moeten wennen en ik moest hem echt wel even duidelijk maken wat ik op het gebied van 'de vrouwtjes' wel/niet acceptabel vond maar dat hebben we nu wel geregeld.
Hij heeft soms eens last van een 'puspikkie' maar een paar dagen spoelen met kamillethee helpt heel goed.
Misschien dat hij na een castratie iets minder 'macho' zou zijn naar andere grote reuen maar dat is geen garantie. Het grote nadeel van castratie bij een reu vind ik dat de reu minder naar 'reu' ruikt en aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Het is dus storend in de 'geurcommunicatie' tussen reuen onderling.
Als Ramses ineens besprongen zou gaan worden door andere reuen dan heb ik pas echt een probleem. Ramses heeft moeite met andere honden die op hem afkomen en zich met hem bemoeien, nu blijven andere reuen nog op gepaste afstand maar als ze hem wel 'zien zitten' natuurlijk niet meer. Ramses zou het niet begrijpen en uitvallen, Ramses zou veranderen in een onzekere angstbijter.
Als je castratie overweegt is het wijs om eerst eens een implantaat te proberen om te zien wat het voor je reu doet.