een tweede lab erbij

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

een tweede lab erbij

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Max is nu ongeveer 1,5 jaar oud en een heerlijke schat, die nog niet helemaal zijn wilde haren kwijt is. Hij luistert redelijk tot goed, maar kan wel nog steeds opstandig zijn en heeft soms ook weken erbij waar er trossen bananen uit zijn oren groeien :wink: Ook zijn er weken bij dat hij lekker rustig is en een heel andere hond lijkt...stabiel...Zoals jullie merken, wisselt dit nogal. Wij hebben nog twee grote opvoedkundige problemen met Max: het enthousiast begroeten van bezoek en het stelen van handdoeken/lenzendoosjes/pennen/schoenen (zeg maar alles wat makkelijk te stelen is). Het stelen wordt wel al minder en het springen zijn wij eruit aan het trainen.
Maar nu komt het...nu kom ik eindelijk to the point :wink: :) :
Ik wil heeeeel graag een tweede lab erbij. Ik zou een puppy geweldig vinden, maar ik sta ook open voor een herplaatser. In het geval van een herplaatser wil ik niet dat hij ouder is dan 3 jaar. Maar wat is wijsheid? Hoelang moet je wachten voordat er een nieuwe lab bijkomt? Wat moeten wij bereikt hebben met Max? En welke gedrag wordt er verwacht van Max om klaar te zijn voor een nieuwe pup of oudere lab. Ik wil namelijk niet dat Max het '' slechte'' gedrag van de nieuwe hond kopieert en natuurlijk ook niet dat het andersom gebeurt, zodat ik dadelijk twee vliegende herten heb die er met de schoenen vandoor gaan :wink:

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Zeros&Mac

Ongelezen bericht door Zeros&Mac »

Wat leuk om dat jullie erover denken om een 2e labje te nemen! Wij hebben Mac erbij genomen toen Zeros 2 was, achteraf iets te vroeg, want hij was nog niet helemaal door zijn pubertijd heen ;) Maar, nog steeds geen moment spijt hoor :D

Zou je adviseren om te wachten tot Max door zijn pubertijd heen is, zodat de andere lab niet de negatieve puberstreken van Max gaat kopieren. :)
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik moet even iets kwijt....
Nadat ik dit bericht heb getyped, ben ik even gaan kijken op MP voor herplaatsers..... Dit heeft mij erg geraakt :cry: :cry:
Arme honden; ze verdienen allemaal een fijn huis! Ik zou ze allemaal willen hebben, die arme dieren... Ik ben er een beetje stil van.... :(
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Zeros&Mac

Ongelezen bericht door Zeros&Mac »

royenmarjolein schreef:Ik moet even iets kwijt....
Nadat ik dit bericht heb getyped, ben ik even gaan kijken op MP voor herplaatsers..... Dit heeft mij erg geraakt :cry: :cry:
Arme honden; ze verdienen allemaal een fijn huis! Ik zou ze allemaal willen hebben, die arme dieren... Ik ben er een beetje stil van.... :(
Zeros en Mac zijn beide herplaatsers geweest :) Zeros hebben we uit het asiel gehaald, en heeft duidelijk eea meegemaakt. Ze hebben hem op straat gevonden, dus veel wisten ze niet over hem. Hij was in het begin al bang van een opgerolde krant, en kroop dan gauw onder de tafel. Het is echt een schat van een beest, en we zijn hartstikke gek op hem :) Je snapt toch niet dat iemand zo'n beestje op straat zet :?

Mac is dus ook een herplaatser, die hebben we via het forum gevonden. Een jong stelletje met een labje, ze gingen uit elkaar en zaten met het beestje. Ze hadden er niet genoeg tijd meer voor, en wij waren op zoek naar een 2e labje, dus zodoende.

Ik zou als ik jou was wel uitkijken met MP hoor, heb het daar nooit zo op :oops:
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Ons lijkt het ook nog steeds heel erg leuk om een 2e labje erbij te nemen. Bram is nu 2 jaar en ook nog lang niet uitgepuberd.
Dus ook wij wachten zeker nog een paar jaar.

Uiteindelijk is het denk ik belangrijk hoeveel tijd je voor een 2e labje kunt nemen. Want alles wat je nu met Max doet, zul je ook met je 2e labje gaan doen. Heb je tijd voldoende, dan zou het geen probleem hoeven zijn denk ik. Maar misschien is het voor Max ook beter als hij wat stabieler is.

Succes met je beslissing. En Marktplaats kun je maar beter niet zien, want dan heb je voor dat je het weet een heel huis vol labjes :roll:
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ik lees vol interesse mee :)
Niet dat we er zelf nu al aan toe zijn, maar oooooit zouden we ook graag een 2e labje erbij verwelkomen.
Keo moet ook eerst nog werken aan zijn voorbeeldfunctie :D oftewel eerst nog iets meer van zijn deugnietenstreken verliezen.
Hij is al veel rustiger en braver geworden, maar is er nog niet helemaal :wink:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Michelle/Dinky

Ongelezen bericht door Michelle/Dinky »

Ook ik lees even mee :) Wij zouden ook heeel graag nog een labje erbijj willen!
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Wij hebben zelf toen Ghost een jaar was Basco erbij gehaald. We merkte toen wel dat dat eigenlijk te vroeg was. Nu we Ghost hebben moeten laten gaan gaan we zelf ook kijken voor een herplaatser.
Basco is nu 2jaar en 8maanden en een goede stabiele hond geworden.
Hij luisterd goed met lopen en loslopen en kan met alle honden overweg.
Basco is ook rustiger geworden in de loop der jaren ( was echt een mega stuiterbal ). Hij stuiterd af en toe nog wel maar dat is snel in te dimmen.

Ik zou zeggen, kijk naar je hond. Is die volwassen en stabiel genoeg om er een 2de hond bij te nemen.
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Bob en James schelen precies 2 jaar. En natuurlijk is Bob nog lang niet volwassen, maar hij luistert goed en ik denk dat ik 90-95% van zijn karakter graag in een tweede lab zie/zag. Bob is wel erg spelerig, dus daar hadden we al voor gewaakt door gewoon gebruik te maken van een hekje in huis. Maar wat schetst onze verbazing? Het moment dat James hier binnen liep, veranderde Bob in een wijze opa :lol: . Met kleine indringers wordt niet gespeeld, nee daar ruik je aan en dan ga je snel in je mandje liggen met zowat je gehele inboedel aan speeltjes :lol:

Bob is eigenlijk precies zo geweest zoals we gehoopt hadden. Heel veel mag, maar het moet niet te gek worden volgens Bob. James werd bijv compleet genegeerd als hij aandacht zat te trekken. En hij mocht in zn oren bijten, maar niet te hard en ook niet te lang. Echt super wijs van Bob :verliefd1: .

Inmiddels wil hij binnen wel spelen met James, maar van mij mogen ze niet spelen. Ik heb geen zin in tweede grote honden die door het huis heen banjeren, dus 5 a 10 minuten bekvechten met beide buikjes op de grond vind ik prima. Maar verder geen gerotzooi.

Maar.... twee jonge honden is wel veel werk. Heel veel werk. Ik vind het heel belangrijk dat James individueel opgevoed wordt. Hij moet gericht op mij zijn en niet op Bob. Dus aparte wandelingen, aparte trainingen etc etc. Vaak gaat 1 van ons met Bob weg en blijft de ander met James thuis. Gewoon lekker quality time voor beide honden. Voor de oudste is het natuurlijk ook een enorme verandering. En dat allemaal kost veel tijd.

Maar ik zou James voor geen goud willen missen :verliefd1: . We zijn zo gek op hem, hij is super braaf en past helemaal in ons leventje.
Dus doe vooral waar jij je goed bij voelt! Denk er goed over na. Wees consequent vanaf dag 1, zowel tegen de oudste als tegen de jongste, en dan valt het allemaal best mee.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Kay&Zus

Ongelezen bericht door Kay&Zus »

Ik heb inmiddels ook 2 Labs en het bevalt prima! :D
Kay was net 3 toen Zus als pup binnen kwam en vanaf dag 1 is het super gezellig in huis.
Kay had echt nog kwaai jonges streken maar sinds Zus er is merk ik dat hij stuk rustiger is. Er wordt niets meer gesloopt en hij geniet van de aanwezigheid van Zus, hij heeft nu de hele dag iemand om hem heen.
En daar waar ik verwacht had dat Zus met hem mee zou gaan op slooptocht blijven alle handdoek tegenwoordig keurig op haakje hangen.

het is echt een rijk gevoel om 2 mooie lieve trouwe labs in je gezin te mogen hebben. Ik kan niet meer zonder :verliefd1:
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Bij ons komt er in november van dit jaar een tweede hond bij (werklijn golden retriever).
Ik zelf heb bewust gewacht tot mijn hond 3 jaar oud was.

Tja waarom vraag je je dan gelijk af.
Steadiness, stabiel zijn in karakter, getraind, meer ervaring zelf opgedaan, meer kennis over jachttraining, meer kennis over hoe de hond opleiden
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik idd wachten tot hij stabiel in zijn koppie is.Wij hebben nu zelf een Lab van 8 en een Golden van 1.Dit zou ik echter weer niet zo snel doen.7 jaar verschil vind ik hier weer net iets teveel.Het is wel zo dat mijn Lab een stuk actiever en speelser is geworden maar ze heeft wel moeite met het bijbenen van de jongste.Dat is natuurlijk weer een heel ander punt.Ik zou de volgende keer het niet te snel doen maar zeker ook niet te lang wachten.Ikzelf vind een leeftijdsverschil van zo'n 2 tot 5 jaar het beste.Veel succes met je beslissing!!!
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Leuk, een 2e lab misschien!

Toen Miep 7 maanden was kwam Trix (volwassen) in huis. Lang over nagedacht omdat Trix een hond met een slecht verleden is en Miep nog zo jong. Ook Miep begroet iedereen debiel enthousiast, het spullen pikken doet ze alleen in een baldadige bui. Maar we hebben toen doorgezet omdat Miep wel heel stabiel is. Nergens bang voor en een heel vriendelijk karakter. Geen moment spijt van gehad! Miep heeft tot op heden geen angst of iets van Trix overgenomen. Trix heeft wel heel veel van Miep overgenomen. En dat is heel positief in onze situatie.

Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat Max in huis z'n rust vind/heeft. Dat hij niet steeds achter jou aan loopt als jij iets aan het doen bent. Dus stabiel in huis, om het zo maar te zeggen. Als hij dat is (en sociaal natuurlijk) zie ik geen reden om geen 2e hond te nemen, pup of herplaatser. Natuurlijk zal hij veel willen spelen, hij is zelf nog jong, maar daar kun je zelf bij ingrijpen als het nodig is.
Aldinne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Aldinne »

Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt!! :wink:
Ik heb hier eentje van 4 rond lopen, eentje van 3 en eentje van 1 jaar..
Is altijd prima gegaan.. Is maar net hoe je er zelf mee omgaat, en of je er klaar voor bent want druk is het af en toe natuurlijk wel.. Maar je krijgt er zoveel voor terug, en ik zou ze voor geen goud meer willen missen.. :verliefd1:
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun :bruinpootje: :zwartpootje: :bruinpootje: :zwartpootje:
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Als ik terugkijk op hoe Bailiff zich heeft ontwikkeld kan ik bijna een datum aanwijzen waarop hij 'volwassen' werd, stabiel en voorspelbaar in zijn gedrag. Hij was toen 2 en een half jaar oud. Daarna had ik rustig een pup bij kunnen nemen. Ik weet zeker dat hij toen zelf ook klaar was voor de rol van 'oudere en wijzere broer'. We hebben daarna ook regelmatig logeetjes gehad, o.a. Puppen en dan zag je zijn gedrag veranderen. In onze eigen thuissituatie was hij de jongste en ranglaagste. Met een logeetje erbij kreeg hij ineens de rol van ranghogere erbij. Dat zag je terug in zijn gedrag. Mooi om te zien :verliefd1:

Ik zou dus nog even wachten tot je zelf het gevoel hebt dat Max inderdaad stabiel is. Dat de bananenperiodes echt minimaal zijn, het blijft natuurlijk een labje :wink: . En dan zou ik er lekker een pupje of herplaatser bij nemen. Vind Max vast ook gezellig!
Afbeelding
Ixor du Bois de Lilas 13/10/1993 - 15/5/2007
Buttacre's Breezy Bailiff 4/2/1998 - 4/6/2010
Plaats reactie