Bob en James schelen precies 2 jaar. En natuurlijk is Bob nog lang niet volwassen, maar hij luistert goed en ik denk dat ik 90-95% van zijn karakter graag in een tweede lab zie/zag. Bob is wel erg spelerig, dus daar hadden we al voor gewaakt door gewoon gebruik te maken van een hekje in huis. Maar wat schetst onze verbazing? Het moment dat James hier binnen liep, veranderde Bob in een wijze opa

. Met kleine indringers wordt niet gespeeld, nee daar ruik je aan en dan ga je snel in je mandje liggen met zowat je gehele inboedel aan speeltjes
Bob is eigenlijk precies zo geweest zoals we gehoopt hadden. Heel veel mag, maar het moet niet te gek worden volgens Bob. James werd bijv compleet genegeerd als hij aandacht zat te trekken. En hij mocht in zn oren bijten, maar niet te hard en ook niet te lang. Echt super wijs van Bob

.
Inmiddels wil hij binnen wel spelen met James, maar van mij mogen ze niet spelen. Ik heb geen zin in tweede grote honden die door het huis heen banjeren, dus 5 a 10 minuten bekvechten met beide buikjes op de grond vind ik prima. Maar verder geen gerotzooi.
Maar.... twee jonge honden is wel veel werk. Heel veel werk. Ik vind het heel belangrijk dat James individueel opgevoed wordt. Hij moet gericht op mij zijn en niet op Bob. Dus aparte wandelingen, aparte trainingen etc etc. Vaak gaat 1 van ons met Bob weg en blijft de ander met James thuis. Gewoon lekker quality time voor beide honden. Voor de oudste is het natuurlijk ook een enorme verandering. En dat allemaal kost veel tijd.
Maar ik zou James voor geen goud willen missen

. We zijn zo gek op hem, hij is super braaf en past helemaal in ons leventje.
Dus doe vooral waar jij je goed bij voelt! Denk er goed over na. Wees consequent vanaf dag 1, zowel tegen de oudste als tegen de jongste, en dan valt het allemaal best mee.