Ja maar ze trekken dan wel stamboomloos gelijk aan stamboom. Terwijl NLV labjes heel duidelijke regels hebben vwb een heel aantal van de genoemde ziekten. En de broodfokhondjes niet. Die worden niet gescand.Mees schreef:Ik heb de uitzending bekeken, n de conclusie om broodfok te promoten vind ik wel ver gaan.
Er is duidelijk gezegd dat ook stamboomloze "ras" honden dezelfde afwijkingen mankeren, en dat dat voort komt uit teveel en te dichtbije inteelt.
Wat idd met het kruisen van rassen verholpen is. Kruisingen zijn imo bijna nooit broodfokhondjes omdat deze niet "populair" genoeg zijn.
Wat niet wegneemt dat ook een kruising de verkeerde genen van pa en ma mee kan krijgen.
het enige wat ze met de uitzending willen bereiken is dat fokkers " nieuw" bloed erdoor heen fokken, waardoor er gezondere en minder inteelt honden komen.
Wat ik eigenlijk geen slechte zaak vind.
Als ik je ziet dat 97% van de cavaliers een te kleine schedel heeft, bulldogs amper adem krijgen....en ga zo maar door, kun je toch alleen maar blij zijn dat er aandacht voor is.
Maar om dan de conclusie te trekken dat ze bedoelen dat we allemaal naar belgie moeten voor een leuk oostblokhondje vind ik tever gaan. Of je nu dom ben of slim....De uitspraak: Stamboomlozerashonden hebben dezelfde afwijkingen verstaat neem ik aan iedereen.?.?
Om de vergelijking met 2de hands auto voorbeeld weer te maken: Ze zeggen bijv: Een franse occasion is slecht en gaat snel kapot en het maakt niet uit of ie keurig is onderhouden en met NAP te koop staat of dat je hem bij beun de haas om de hoek weghaalt met garantie tot het hek. En een Duitse occasion is wel goed.
Dus ze generaliseren de rassen en de fokkers. En dat klopt niet en dat is denk ik waar de meeste mensen het probleem zien.
Ik ben het met je eens dat er heel wat mis is met cavalier en bulldogs maar begrijp vervolgens niet dat de labrador als een van de slechtste honden in de lijst staat