tros radar maandag 19 sept uitzending over rashonden

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
pipster

Ongelezen bericht door pipster »

Mees schreef:Ik heb de uitzending bekeken, n de conclusie om broodfok te promoten vind ik wel ver gaan.

Er is duidelijk gezegd dat ook stamboomloze "ras" honden dezelfde afwijkingen mankeren, en dat dat voort komt uit teveel en te dichtbije inteelt.
Wat idd met het kruisen van rassen verholpen is. Kruisingen zijn imo bijna nooit broodfokhondjes omdat deze niet "populair" genoeg zijn.

Wat niet wegneemt dat ook een kruising de verkeerde genen van pa en ma mee kan krijgen.

het enige wat ze met de uitzending willen bereiken is dat fokkers " nieuw" bloed erdoor heen fokken, waardoor er gezondere en minder inteelt honden komen.
Wat ik eigenlijk geen slechte zaak vind.
Als ik je ziet dat 97% van de cavaliers een te kleine schedel heeft, bulldogs amper adem krijgen....en ga zo maar door, kun je toch alleen maar blij zijn dat er aandacht voor is.

Maar om dan de conclusie te trekken dat ze bedoelen dat we allemaal naar belgie moeten voor een leuk oostblokhondje vind ik tever gaan. Of je nu dom ben of slim....De uitspraak: Stamboomlozerashonden hebben dezelfde afwijkingen verstaat neem ik aan iedereen.?.?
Ja maar ze trekken dan wel stamboomloos gelijk aan stamboom. Terwijl NLV labjes heel duidelijke regels hebben vwb een heel aantal van de genoemde ziekten. En de broodfokhondjes niet. Die worden niet gescand.

Om de vergelijking met 2de hands auto voorbeeld weer te maken: Ze zeggen bijv: Een franse occasion is slecht en gaat snel kapot en het maakt niet uit of ie keurig is onderhouden en met NAP te koop staat of dat je hem bij beun de haas om de hoek weghaalt met garantie tot het hek. En een Duitse occasion is wel goed.

Dus ze generaliseren de rassen en de fokkers. En dat klopt niet en dat is denk ik waar de meeste mensen het probleem zien.

Ik ben het met je eens dat er heel wat mis is met cavalier en bulldogs maar begrijp vervolgens niet dat de labrador als een van de slechtste honden in de lijst staat
Mees
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Mees »

Ik ben het ook helemaal met je eens dat je nog altijd beter bij een vereniging aangesloten fokker kan kijken voor een pup

Ik denk dat hij vooral slecht eruit voort komt, omdat er in aantallen meer van zijn? Maar ik kan op die site ook niet vinden of die alleen geld voor met stamboom of ook honden zonder stamboom. Want mocht het idd ook over stamboomloze gaan dan zijn sowieso de aantallen vele malen groter.

Maar die site vind ik wel een aanfluiting want ik zie meerdere rassen er niet opstaan, dus het onderzoek is sowieso niet volledig.
Mees heeft geen stamboom ( is ook niet uit de broodfok;) En ik kan die enquete ook invullen, dus ik denk dat het gemixt ingevuld is, wat dan het artikel ook niet volledig maakt.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

marina schreef:Als je heel eerlijk ben is elk ras doorgefokt en daar zijn we me z.n allen schuldig aan want we willen allemaal een hondje die voldoet aan het plaatje wat er dan op dat moment aanhangt en ondertussen vergeten we hoe het oorspronkelijk uitzag,en zolang wij willen dat een snuit korter,langer of de pootjes korter,ribbekast ronder etc houden we zelf deze discussie in gang en voeren we de mensen die hierdoor nestjes op de wereld zetten voor de winst .Laten we nou gewoon eerlijk zijn en kijken naar de eigenschappen van de hond en de schoonheid van het uiterlijk niet als hoofdpunt zien,je hond is toch in eerste instantie je maatje en geen mis o mister holland.liever een goedgefokte hond dan een knapperd zonder karakter.
Ik ben het hier volledig mee eens! Maar oh oh wat ben je fout als je zo handelt en een stamboomhond aanschaft 8)
Uiterlijk, materieel is toch wat de klok slaat bij mensen. Dat geldt voor huis, haard, auto, kinderen en ook de hond.
Ik ben zo blij dat ik prachtige honden heb die atletisch gebouwd zijn, maar waarvan de rasvereniging zou zeggen "neuh niet echt rastypisch". Voor Juna kreeg ik mijn ZG nog binnen, met Mees moet ik een blinde keurmeester tegenkomen vrees ik :lol: dus voorlopig ben ik dat niet van plan. Echter, uiterlijk doet mij zo verschrikkelijk weinig, dat ik er trots op ben dat mijn honden zulke prachtexemplaren zijn en of "men" dat volgens de rasstandaard vindt? Ach, dat is voor mij bijzaak :wink:
Maar om terug te komen op jouw andere punt: honden van vroeger en honden van nu. Hier is al eens discussie over geweest en toen werd (in elk geval bij de labrador) gesteld dat zij in uiterlijk niets veranderd zijn. Als ik de prenten erbij pak vind ik dat wel, maar dat is natuurlijk altijd discussiepunt. Iedereen heeft zijn eigen visie om te gaan fokken en zijn eigen motivatie, maar dat de tunnelvisie van veel fokkers niet altijd bevorderlijk is voor het ras moge duidelijk zijn en mag best gezegd worden wat mij betreft, maar dan wel ook met de andere zijde van de medaille.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
pipster

@lupos +1 ik heb ook zo'n niet zo rastypisch geval, en ik vind hem mooi!! Misschien moeten we met onze honden een nieuw labrador ras beginnen? :D :wink:
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

pipster schreef:@lupos +1 ik heb ook zo'n niet zo rastypisch geval, en ik vind hem mooi!! Misschien moeten we met onze honden een nieuw labrador ras beginnen? :D :wink:
:lol: Oh, dat zou pas een discussie opleveren. :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
pipster

Saskia.Bernadette schreef:
pipster schreef:@lupos +1 ik heb ook zo'n niet zo rastypisch geval, en ik vind hem mooi!! Misschien moeten we met onze honden een nieuw labrador ras beginnen? :D :wink:
:lol: Oh, dat zou pas een discussie opleveren. :D
:D :D Ja wie heeft nou de "echte" labrador!? Ik zie hem al helemaal voor me die discussie: nee hoor die van ons is de echte, want die lijkt veel meer op de oude foto's van vroegah.

"ja maar ja maar die van mij had vorig jaar nog een U op de show en wat nu? HELLUP! "

:shock:

:gewond:

:lol:
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ik vind het jammer dat op shows het uiterlijk zo prevaleerd boven de andere typische labrador kwaliteiten. Dat ligt ook aan de KM's vrees ik. Als die andere zaken zouden meewegen zouden veel fokkers ophouden met het fokken op de 'gewenste' uiterlijke kenmerken denk ik.

Dat zou veel beter zijn voor het ras. Want dan krijg je ook een bredere genenpoel om uit te kiezen. :)
pipster

m.a.w. radar zou een programma moetenmaken over de keurmeesters, want uiteindelijk doen de fokkers alleen hun ding omdat de keurmeesters op een bepaalde manier naar een hond kijken.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

pipster schreef:m.a.w. radar zou een programma moetenmaken over de keurmeesters, want uiteindelijk doen de fokkers alleen hun ding omdat de keurmeesters op een bepaalde manier naar een hond kijken.
Dat denk ik, maar weet er niet het fijne van hoor, omdat ik honden heb voor de sport en de jachttraining ga ik er dus nooit mee showen ook. Dat doet er voor mij niet toe. 8)

Er zijn er hier genoeg die wel showen (of geshowd hebben) die daar meer van weten. :D
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een show is nou eenmaal bedoeld om honden te keuren op exterieur. Er zijn andere proeven om ze te keuren op sportprestaties. Dat is bij de paarden precies hetzelfde, je hebt stamboekkeuringen en spring-, men- of dressuurwedstrijden. Het één hoeft natuurlijk niet haaks te staan op het ander. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van honden die als Uitmuntend rasexemplaar worden beoordeeld en die ook heel aardige sport / jachtprestaties leveren of die gewoon zalige lieve huishonden zijn. Want ook daar wordt de labrador voor gefokt.
Je kunt er ook een uitdaging in zien: proberen om dual purpose labradors te fokken.
Ik heb onlangs het geluk gehad om te mogen schrijven bij de NLV aankeuring op de proevendag in Numansdorp. Daar heb ik enkele heel mooie labjes gezien hoor, die ook nog eens leuke proeven hadden gelopen. En nee, geen overdreven logge zware jongens (het waren toevallig allemaal jongens die ik mooi vond), maar atletisch gebouwde honden die gewoon heel goed in elkaar zaten en een heel mooi type hadden. Dus het kán best samengaan.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

pipster schreef:m.a.w. radar zou een programma moetenmaken over de keurmeesters, want uiteindelijk doen de fokkers alleen hun ding omdat de keurmeesters op een bepaalde manier naar een hond kijken.
:applaus:

Maar Hanneke, het blijft toch bespottelijk dat een werkhond die kampioen word, deze titel alleen mag dragen als hij/zij minimaal een ZG gescoord heeft op een show, terwijl een showkampioen nooit een dummy vast heeft hoeven houden?
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Lunatic schreef:

Maar Hanneke, het blijft toch bespottelijk dat een werkhond die kampioen word, deze titel alleen mag dragen als hij/zij minimaal een ZG gescoord heeft op een show, terwijl een showkampioen nooit een dummy vast heeft hoeven houden?
Daar heb je gewoon een punt hoor. :)
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Laboriginals schreef:Een show is nou eenmaal bedoeld om honden te keuren op exterieur. Er zijn andere proeven om ze te keuren op sportprestaties. Dat is bij de paarden precies hetzelfde, je hebt stamboekkeuringen en spring-, men- of dressuurwedstrijden. Het één hoeft natuurlijk niet haaks te staan op het ander. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van honden die als Uitmuntend rasexemplaar worden beoordeeld en die ook heel aardige sport / jachtprestaties leveren of die gewoon zalige lieve huishonden zijn. Want ook daar wordt de labrador voor gefokt.
Je kunt er ook een uitdaging in zien: proberen om dual purpose labradors te fokken.
Ik heb onlangs het geluk gehad om te mogen schrijven bij de NLV aankeuring op de proevendag in Numansdorp. Daar heb ik enkele heel mooie labjes gezien hoor, die ook nog eens leuke proeven hadden gelopen. En nee, geen overdreven logge zware jongens (het waren toevallig allemaal jongens die ik mooi vond), maar atletisch gebouwde honden die gewoon heel goed in elkaar zaten en een heel mooi type hadden. Dus het kán best samengaan.

Hanneke
Alleen keuren op exterieur heeft ons niet louter zegeningen gebracht. Feit is dat het type labrador dat het goed doet op keuringen niet veel lijken op de labradors die het in sport en jacht goed doen.

En een dual-purpose labrador scoort dus op shows ook al lager dan dan showtypes. Toch? :? Een echt atletische labrador zal worden weggehoond vermoed ik. :eusashhh:
Dushi
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dushi »

Lunatic schreef:

:applaus: Terwijl die hond dus meer in zijn mars heeft dan alleen maar uiterlijk!
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Lunatic schreef:

Voor de titel Nederlands Kampioen hoeft dat niet, nee, wel voor Internationaal Kampioen. Dan moet de hond ook een kwalificatie op een veldwedstrijd hebben gehaald. Niet te verwarren overigens met de titel Internationaal Show Kampioen, dat is een nieuwe titel die nog niet zo lang geleden in het leven is geroepen, omdat het zo weinig honden lukte om Internationaal Kampioen te worden.
Wat mij persoonlijk betreft, mag die verplichting er overigens best komen hoor. Er zijn genoeg werkhondenrassen die pas kampioen kunnen worden als ze ook een werktest of aanlegtest met goed gevolg hebben afgelegd. Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee als dat voor de Labrador ook zou gaan gelden. Maar dan zou het ook voor de andere retrieverrassen moeten gelden. Maar ja, daar gaan wij niet over, dat is iets van de FCI denk ik.

Hanneke
Plaats reactie