Chica schreef:Natuurlijk moet je helemaal zelf weten wat je Flits wilt aanleren, maar mijn advies zou zijn om Flits niet te overvoeren met allerlei al dan niet nuttige commando's.
Ik zie Flits wel vaker langskomen in onderwerpen over o.a. jachttraining en als ik die zo belees is Flits een intelligent, leergierig en makkelijk lerend hondje. Vergeet echter niet dat Flits pas 6 maanden is en overdaad kan schaden. Nu lijkt het misschien nog allemaal leuk en aardig (ook voor Flits), maar probeer te voorkomen dat je hem overvoert met allerlei nieuwe dingen zoals commando's en hij het op een gegeven moment beu is. Dan geeft hij er de brui aan en gaat allerlei commando's die wel belangrijk zijn ook niet meer netjes uitvoeren.
Ik bedoel dit niet vervelend en vind het knap wat Flits allemaal al kan, maar pas een beetje op.
Veel plezier met Flits en geniet van zo'n leuke en makkelijk trainbare hond!
Groet,
J&C
Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, ik let er ook zeker op.
Het moet voor beide leuk blijven.
Ik weet ook hoe snel het verwarrend kan worden voor een hondje als je te veel doet, maar ik zie aan Flits dat ie het heel leuk vind om wat nieuws te leren.
Het daagt hem ook geestelijk uit.
Maar ik pas zeker op, 'overtrainen' zoals ze het ook wel noemen is echt niet goed.
Ik oefen meestal ook maar een paar minuten per dag. Ik merk ook dat als je het dan even een tijdje laat rusten, dat het ook bij de hond kan bezinken en dat hij het dan na een aantal dagen of een week juist nog beter uitvoert dan wanneer je bijv. elke dag maar weer zou oefenen.
Maar ik snap je punt hoor. Hou er zeker rekening mee.