Sorry, ik vind dit een slecht advies. Zo gebruik je de jachtlijn dus als slipketting. Even corrigeren, jaja.brigitte064 schreef:Ik moet toch eens reageren, want ik heb t idee dat jullie t gebruik van een jachtlijntje niet goed begrijpen![]()
Een jachtlijntje gebruik je als je hondje aangelijnd volgt, en je leert dat je hondje al heel vroeg aan.
Eerst zorg je dat je hondje zonder lijntje volgt ( bij een pupsel is dat niet zo moeilijk) en dan pas ga je t jachtlijntje gebruiken, samen met t commando volg.
Vanaf dat moment is het net de bedoeling dat, als t hondje niet volgt, het lusje wordt aangetrokken, echter niet continue, maar met een rukje aan de lijn samen met t woord nee of foei of wat dan ook.
Volgt t hondje, dan hoort de lijn heel los om zijn nek te hangen, volgt t hondje niet, corrigeer je.
Zo is het juiste gebruik van een jachtlijntje![]()
Het best kun je dus heel jong beginnen, en het best een kort en vooral dun lijntje gebruiken.
Zelf gebruiken we voor een deel zelfs nog de puppenlijntjes, zonde om ze weg te doen toch![]()
De dikke en lange formaten gaan hun doel compleet voorbij, het is nl bij juist gebruik niet nodig om een lange of dikke lijn te hebben, jouw hondje loopt immers naast je en trekt niet....dus snijden in handen of twee meter lijn zijn absoluut niet nodig
Ik ben juist wel voor een stop bij een jonge hond. Zeker bij minder ervaren bazen/voorjagers.