Jachtlijntje

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

brigitte064 schreef:Ik moet toch eens reageren, want ik heb t idee dat jullie t gebruik van een jachtlijntje niet goed begrijpen :wink:
Een jachtlijntje gebruik je als je hondje aangelijnd volgt, en je leert dat je hondje al heel vroeg aan.
Eerst zorg je dat je hondje zonder lijntje volgt ( bij een pupsel is dat niet zo moeilijk :wink: ) en dan pas ga je t jachtlijntje gebruiken, samen met t commando volg.
Vanaf dat moment is het net de bedoeling dat, als t hondje niet volgt, het lusje wordt aangetrokken, echter niet continue, maar met een rukje aan de lijn samen met t woord nee of foei of wat dan ook.
Volgt t hondje, dan hoort de lijn heel los om zijn nek te hangen, volgt t hondje niet, corrigeer je.
Zo is het juiste gebruik van een jachtlijntje :wink:

Het best kun je dus heel jong beginnen, en het best een kort en vooral dun lijntje gebruiken.
Zelf gebruiken we voor een deel zelfs nog de puppenlijntjes, zonde om ze weg te doen toch :D
De dikke en lange formaten gaan hun doel compleet voorbij, het is nl bij juist gebruik niet nodig om een lange of dikke lijn te hebben, jouw hondje loopt immers naast je en trekt niet....dus snijden in handen of twee meter lijn zijn absoluut niet nodig :wink:
Sorry, ik vind dit een slecht advies. Zo gebruik je de jachtlijn dus als slipketting. Even corrigeren, jaja.

Ik ben juist wel voor een stop bij een jonge hond. Zeker bij minder ervaren bazen/voorjagers.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Je hebt niet goed gelezen saskia....volgen leren wij zonder lijn aan. Pas als t hondje weet wat het commando volgt inhoudt, dan gaat er een lijntje om...en, zoals je inmiddels misschien zelf ook hebt ervaren..als een hondje begrijpt wat de bedoeling is, en het vervolgens niet doet...dan is een correctie op zijn plaats, dat isnou de werking van een jachtlijntje.

Verder zal ik mijn best doen om jouw opmerking niet persoonlijk te nemen, want die raakt natuurlijk kant nog wal.
Afbeelding
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Saskia, wat ik bedoelde en wat Brigitte bedoelt, is dat wij de hond vanaf dag 1 leren volgen, eerst idd los en daarna aan het jachtlijntje, wij gaan dus uit van het principe, wat je ze niet verkeerd aanleert hoef je ze ook niet af te leren.

Natuurlijk is een jachtlijn geen wondermiddel om een trekkende hond dit gedrag even af te leren, daar zit denk ik het verschil in, als ze nooit geleerd hebben om te trekken dan zijn er ook zo goed als nooit correcties nodig :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Saskia.Bernadette schreef:
brigitte064 schreef:Ik moet toch eens reageren, want ik heb t idee dat jullie t gebruik van een jachtlijntje niet goed begrijpen :wink:
Een jachtlijntje gebruik je als je hondje aangelijnd volgt, en je leert dat je hondje al heel vroeg aan.
Eerst zorg je dat je hondje zonder lijntje volgt ( bij een pupsel is dat niet zo moeilijk :wink: ) en dan pas ga je t jachtlijntje gebruiken, samen met t commando volg.
Vanaf dat moment is het net de bedoeling dat, als t hondje niet volgt, het lusje wordt aangetrokken, echter niet continue, maar met een rukje aan de lijn samen met t woord nee of foei of wat dan ook.
Volgt t hondje, dan hoort de lijn heel los om zijn nek te hangen, volgt t hondje niet, corrigeer je.
Zo is het juiste gebruik van een jachtlijntje :wink:

Het best kun je dus heel jong beginnen, en het best een kort en vooral dun lijntje gebruiken.
Zelf gebruiken we voor een deel zelfs nog de puppenlijntjes, zonde om ze weg te doen toch :D
De dikke en lange formaten gaan hun doel compleet voorbij, het is nl bij juist gebruik niet nodig om een lange of dikke lijn te hebben, jouw hondje loopt immers naast je en trekt niet....dus snijden in handen of twee meter lijn zijn absoluut niet nodig :wink:
Sorry, ik vind dit een slecht advies. Zo gebruik je de jachtlijn dus als slipketting. Even corrigeren, jaja.

Ik ben juist wel voor een stop bij een jonge hond. Zeker bij minder ervaren bazen/voorjagers.
Mij draait het voornamelijk om het laatste deel van mijn commentaar.

Verder staat het iedereen vrij te doen wat hij/zij wil. En idd wat een hond niet verkeerd doet hoeft niet afgeleerd te worden. Maar dat was de vraag van TO niet. Het ging om de leeftijd waarop je de hond aan een jachtlijn laat lopen. Daar is geen leeftijd voor, maar het hangt dus wel af van het steady volgen van de hond. En daarom vind ik het (als algemeen advies!) niet goed. Voor minder ervaren bazen en voorjagers dus.

Ik wordt niet snel persoonlijk, als dit zo gelezen is, sorry dan. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Ik heb sinds een paar maanden een dun jachtlijntje en al heel lang een lijn van hunter, maar ik geef de voorkeur aan het dunne korte jachtlijntje. Gaat heel gemakkelijk in je broekzak.
Plaats reactie