Gouden supertips gevraagd van ervaren baasjes , Help !

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Helene
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Gouden supertips gevraagd van ervaren baasjes , Help !

Ongelezen bericht door Helene »

ik probeer eventjes de situatie te schetsen :

Moby, nu 7 1/2 maanden, deed het als puppy schitterend in de hondenschool, hij was tweede op het clubkampschap met 99/100.

Nu zitten we al 1 1/2 maand in de A- klas, op een ander terrein, en met heel veel honden, waaronder enkele echte "wildebrassen",

alle oefeningen doet ie goed, voorstellen, tandjes tonen, de houdingen, de down, maar het volgen aan de leiband is een ware ramp geworden, vroeger deed ie dat perfekt

ik zet hem aan de voet, vertrek op het bevel van de trainer, en na een meter of 2 is hij alle aandacht kwijt en het lijkt alsof zijn neus aan het gras kleeft...., hij trekt niet echt aan de leiband , maar hij heeft geen aandacht voor mij en loopt de ganse tijd te snuffelen
als ik hem een bijbevel geef, dan kijkt ie op, loopt weer een meter of 2 goed mee, maar dan is het weer om zeep,

ik weet niet waaruit de overgangsproef van A naar B in Nederland bestaat, maar in mijn hondenschool (Belgïe) moeten we dus ook 2 wandelingen aan de leiband doen,
° 1x rechte strook van 15 meter , keren aan de kegel en terug wandelen, voet
° soort slalom lopen tussen kegels in een vierkant , zodat de hond eens aan de binnenkant en aan de buitenkant van de kegel loopt, eindigen met voet

ik weet eigenlijk ook niet hoeveel bijbevelen je mag geven tijdens de overgang?

ik volg ook met Moby in een andere school een speurcursus,
dan mag ie volop speuren en snuffelen, maar wel op bevel én met zijn harnasje aan, zodat ie goed het verschil kent,

nu wil ik zo vlug mogelijk weg uit de A-groep, omdat het mij te druk is, teveel honden, teveel baasjes die geen weg kunnen met hun hond,

in onze tuin gaat de volg oefening aan de leiband wel goed,

hoe los ik dit nu het beste op ....
ik heb nog één week om te oefenen,
leer ik hem het mooi volgen aan de leiband met een nieuw commando aan ?

ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven , die ik morgen alvast zou kunnen uitproberen, :applaus:
Hélène
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Hmm, ik lees even mee en kan je helaas geen tips geven want heb momenteel hetzelfde probleem met mijn Pien. Ik zit met haar nu in de EG2 cursus en in het begin deed ze het volgen echt super goed, als een van de beste van de groep zelfs. Maar nu de laatste paar lessen is echt een ramp, ze zit alleen maar met haar neus in het gras en heeft totaal geen aandacht meer voor mij... :( En we hebben over 2 weken examen, waarbij je kunt zakken op het volgen, dus zie het momenteel nogal somber in... :mad:
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Das lastig en erg vervelend voor jou als baasje. Je denkt, waarom doet hij het nou opeens niet meer zo goed.
Misschien zijn z'n hormonen in opkomst? Dat allerlei geurtjes nog interessanter worden en misschien dat hij jou daarbij ook uitprobeert om zelf als het ware het 'volg' commando op te heffen door te gaan snuffelen na een aantal meters?
Flits is bijna net zo oud als Moby. Ik merk bij Flits nog niet echt dat hij meer snuffelt dan anders, maar dat hoeft hij ook niet te proberen want dat accepteer ik nooit. Ik ga hem dan echt niet heel erg straffen, maar als ik zie dat hij wil gaan snuffelen dan zeg ik 'nee' en houdt hij op. Het is wel belangrijk om dan daarna (als hij dan wel goed volgt) gelijk te belonen. Zodat hij goed weet wat gewenst en ongewenst gedrag is. Maar ik gok dat Moby heel goed weet wat het 'volg' commando inhoudt, maar dat hij de geurtjes leuker vindt.

'Thuis' moet je nooit vergelijken met 'ander/onbekend' terrein.
Een hondje doet het thuis vaak veel beter, hier kent hij z'n omgeving erg goed en hoeft niet zo nodig te snuffelen en er is waarschijnlijk minder afleiding.
Op het trainingsveld lopen erg veel andere honden, dus meer geuren. Hij is dan gewoon sneller afgeleid.
Ik moet op training ook extra aandacht van Flits vragen, thuis heeft hij dat uit zichzelf veel meer.
Wat ik doe, om het volgen op onbekend terrein ook te oefenen, is door verschillende soorten bos/wandelgebieden/weilanden op te zoeken. Hij mag dan gewoon los lopen, maar soms roep ik hem ook bij me om een stukje te laten volgen. Zo went hij eraan dat er in elke situatie gevraagd kan worden aan hem om te volgen. Doet hij dit goed dan uitbundig belonen, en als extra beloning mag hij dan weer 'vrij'.
Dit kun je een aantal keer oefenen tijdens de wandeling.
Als ik met Flits naar het bos ga voor een lange wandeling, dan laat ik hem ook altijd eerst volgen voordat hij 'vrij' krijgt. En hij krijgt ook pas vrij wanneer ik het volgen goed genoeg vond. Dit werkt erg goed. Het daarna 'vrij' mogen lopen is een grote beloning voor ze.
Wat heel soms ook kan helpen is wat sneller lopen als je je hond laat volgen, hierdoor krijgt hij minder gelegenheid om te snuffelen omdat hij door moet lopen.
Veel succes met oefenen en laat me weten hoe het gaat/is gegaan! :)

Oh en ik zou geen ander commando gaan gebruiken, ik denk dat Moby heel goed weet wat het commando betekend, maar dat hij zich niet kan bedwingen om niet te gaan snuffelen. Op dat moment ben jij minder interessant.
Ik zou deze week proberen om er hoe dan ook voor te zorgen dat hij jou leuker vindt dan de geurtjes op de grond wanneer je hem laat volgen.
Desnoods praat je tijdens het volgen op hoge toon en beloon je steeds met je stem als hij een paar pasjes goed doet. Of je pakt een speeltje wat hij leuk vindt in je hand en als hij het dan goed doet voor een paar meter gaan jullie samen even spelen met het speeltje. Maak de oefening leuk en interessant voor hem, zodat hij niet meer zo aan het snuffelen is en weer aandacht heeft voor jou.
Het gaat niet om de afstand, oefen gewoon vaak en kort. Zodat het leuk blijft voor jullie allebei.

Success! Ik hoop dat het goed gaat komen deze week, vast wel!
bink
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door bink »

Ja van pup naar puber!
Wat eerst allemaal perfect gaat, gaat ineens niet meer.
Heel herkenbaar hoor.

Probeer op het moment dat hij opkijkt gelijk te belonen, met een hoge stem en dan een brokje te geven. Ook het volgen goed belonen binnen de twee meter dan heb je succes, dan gaat het nog goed.
Korte stukjes volgen zodat je het positief kunt belonen, meer kans op succes.

Als het thuis goed gaat, heel langzaam aan meer prikkels op gaan zoeken, probeer eens op straat een klein stukje te volgen.
Als het goed gaat direct belonen en een andere leuke oefening doen.
Niet te lang blijven trainen op volgen, kleine korte stukjes stapje voor stapje.

Veel succes.
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Ik denk dat jouw combinatie van cursussen niet handig is voor een jonge hond.

Ik zelf heb ook gespeurd met mijn jongens maar dat is voor de honden een heel zelfstandig iets, waar ze veel zelf moeten bepalen. Iets wat ik minder geschikt vind voor een jonge hond die nog niet stabiel is.

Veel in de tuin en op bekend terrein oefenen en op het trainingsveld met iets heel lekkers in de hand weer het volgen erin krijgen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ik als speuridioot zie er geen bezwaar in om beide te doen, nog erger, wij deden ook nog behendigheid erbij.

maar ik denk dat jouw hondje zich een beetje verveelt met het volgen, het si daar niet spannend genoeg en heeft genoeg tijd om andere dingen te doen tussendoor.

ik zou kleine stukjes volgen, een paar passen en dan iets doen, dus paar pas en dan zit paar pas en dan af paar pas en dan spelen, zodat ie nooit weet wat ie na paar passen moet gaan doen maar wel dat er iets gaat gebeuren.

probeer maar eens een tijdje kijken of het helpt.
al me kinders uitgevlogen
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Het is (eerlijk gezegd) wel kort om in een week dit echt recht getrokken te krijgen.
Anders zou mijn advies zijn "leren om onder de hand te lopen".
Heb Kiaora dit aangeleerd en nu loopt ze,zodra ik mijn arm buig,met haar neus onder mijn hand. Ongeacht waar ik dus mijn hand zo hou,daar loopt ze met haar neus (schuin) omhoog. Ik kan zo dus bepalen of ik haar wat verder naar voren wil hebben of juist wat naar achteren, wat dichter naast me of juist net iets verder weg. (we er met het volgen in de GG1 een 8 voor los en een 9 voor aan de riem aan over gehouden en we kwamen van een mager 6-je:D ) Maar het is helaas niet in een week aan te leren...
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Als het volgen alleen maar een probleem is ga je normaal de test halen,en kan je er in de b goed aan werken,anders zou ik nog een tijdje in de a blijven.

Wij moeten op examen enkel de slalom doen,dan staan de andere op een rij met ong een drie meter ertussen met hun hond aan de voet,wij vertrekken dan langs de mensen van voor in een rechte lijn en gaan dan slalomen tussen de mensen en hun hond in voet,als je in de rij staat mag je je hond toespreken en aaien enz..
Bud mis je nog steeds!
Helene
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

bedankt voor de tips,
ik ben ermee aan de slag gegaan,

op onbekend terrein, laten volgen , terug opbouwen vanaf nul eigenlijk,

1 meter volgen, : goed zo Moby !
2 meter volgen : super
3 meter volgen : ik ga helemaal uit mijn dak , lekker snoepje
en dan eens een zit of een af ,
en dan VRIJ , lekker loslopen in het bos,

zo heb ik het enkele malen gedaan en ik moet zeggen dat ik verrast was

op die manier gaat het goed,
vandaag doen we natuurlijk verder met die ingesteldheid,
ik heb mijn moed een beetje terug, oef !
vanavond nogmaals training in de hondenschool, ben benieuwd, en zondagmorgen overgangsexamen :roll:

de fout lag waarschijnlijk ook bij mij omdat ik niet snel en duidelijk genoeg corrigeerde als ie met zijn snuit naar beneden gaat om de geurtjes te inspecteren,

vanaf nu nieuwe regel ten huize Moby :

1)loslopen , en vrij lopen : speuren en snuffelen à volonté
2)aan de leiband : neus van de grond...of eventueel op bevel, dat ie het mag doen, als je hem niet kan loslaten vanwege de omgeving natuurlijk

ik hoop dat het lukt, en hou jullie op de hoogte,

prettige werkdag
doei
groetjes, Hélène
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Om je hond "goed" te laten volgen maak je zoveel mogelijk richtingswijzigingen doen.
Elke keer andere richting op, 3 stappen en naar links of naar rechts of omdraaien.

Je hond mag geen patroon gaan merken in de manier als je start met wandelen.

Onder trainers bestaat er zoiets als volgend regeltje:

wanneer je hond de oefening kan doen op 5 verschillende ondergronden, dan mag je er vanuit gaan dat hij/zij de oefening beheerst.
Helene
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

hiep hoi !
Moby en ik zijn bij de gelukkigen !

we zijn geslaagd deze ochtend en mogen over van A naar B met 78/85,
ik ben héél blij met het resultaat en ook opgelucht dat we uit de grote groep weg zijn, maar het volgen aan de leiband zal ik extra oefenen, want dat vind ik toch wel belangrijk,

naar mijn mening, plakte Moby nog altijd te veel met zijn neus aan de grond ...., en had toch wel een beetje weinig aandacht voor het baasje, maar misschien is het de leeftijd wel :wink:

vanaf nu zal ik me vooral concentreren op de aandacht tijdens het wandelen, en zorgen dat ie mooi volgt aan de leiband en niks overhaasten...

we waren met zo'n 23 deelnemers , en ik denk dat er ong. 8 geslaagd waren....

ik zie het weer helemaal zitten, en mijn Moby ligt nu héérlijk op zijn beentje te kluiven,
nog een prettige zondag :D !!
en bedankt voor de tips !
Tanja
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Tanja »

Gefeliciteerd! En veel plezier in de B kursus ...
Groetjes, Tanja

Laughter is timeless, imagination has no age and dreams are forever ...
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Gefeliciteerd!
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Proficiat en veel trieningsgenot in de B
Bud mis je nog steeds!
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus