Moby, nu 7 1/2 maanden, deed het als puppy schitterend in de hondenschool, hij was tweede op het clubkampschap met 99/100.
Nu zitten we al 1 1/2 maand in de A- klas, op een ander terrein, en met heel veel honden, waaronder enkele echte "wildebrassen",
alle oefeningen doet ie goed, voorstellen, tandjes tonen, de houdingen, de down, maar het volgen aan de leiband is een ware ramp geworden, vroeger deed ie dat perfekt
ik zet hem aan de voet, vertrek op het bevel van de trainer, en na een meter of 2 is hij alle aandacht kwijt en het lijkt alsof zijn neus aan het gras kleeft...., hij trekt niet echt aan de leiband , maar hij heeft geen aandacht voor mij en loopt de ganse tijd te snuffelen
als ik hem een bijbevel geef, dan kijkt ie op, loopt weer een meter of 2 goed mee, maar dan is het weer om zeep,
ik weet niet waaruit de overgangsproef van A naar B in Nederland bestaat, maar in mijn hondenschool (Belgïe) moeten we dus ook 2 wandelingen aan de leiband doen,
° 1x rechte strook van 15 meter , keren aan de kegel en terug wandelen, voet
° soort slalom lopen tussen kegels in een vierkant , zodat de hond eens aan de binnenkant en aan de buitenkant van de kegel loopt, eindigen met voet
ik weet eigenlijk ook niet hoeveel bijbevelen je mag geven tijdens de overgang?
ik volg ook met Moby in een andere school een speurcursus,
dan mag ie volop speuren en snuffelen, maar wel op bevel én met zijn harnasje aan, zodat ie goed het verschil kent,
nu wil ik zo vlug mogelijk weg uit de A-groep, omdat het mij te druk is, teveel honden, teveel baasjes die geen weg kunnen met hun hond,
in onze tuin gaat de volg oefening aan de leiband wel goed,
hoe los ik dit nu het beste op ....
ik heb nog één week om te oefenen,
leer ik hem het mooi volgen aan de leiband met een nieuw commando aan ?
ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven , die ik morgen alvast zou kunnen uitproberen,
Hélène