Inmiddels hebben we het de kinderen ook verteld! Die waren super enthousiast! We hebben ze bewust niet mee genomen in ons besluit, omdat we weten dat ze het hoe dan ook geweldig vinden. En we wilden samen de beslissing nemen dat er een pup in huis komt (tenslotte zullen wij de verzorging en de opvoeding voor onze rekening nemen); we wilden ons niet laten leiden door enthousiasme van de kinderen en dat de leidraad laten zijn in onze beslissing!
De kinderen kunnen het wel van de daken schreeuwen, dus ik probeer ze nog een beetje te temperen: "we moeten wel nog heel lang wachten én we weten ook nog niet zeker of we 'aan de beurt komen'". Maar dat mag de pret niet drukken.
Iedereen in huis is in de ban van de toekomstige pup!
Maar dan de reacties uit de omgeving.......Die zijn in 2 categorien te verdelen: de hondenbezitters (oooooooohhh, wat ontzettend leuk!!!!!!) en de mensen zonder hond ( jeeeeeeeetje, waar beginnnnnnnn je aan????)
Het valt me op dat er zoveel mensen negatief reageren, notabene hoofdzakelijk mensen die nog nooit van hun leven een hond hebben gehad. Ik krijg niets anders te horen dan: weet je wel hoe druk dat is, dat betekent weet ik hoe vaak elke dag de deur uit, dan moet je er dus ook uit als het regent, dan kan je nooit meer zomaar spontaan weg, tegenwoordig worden al die honden doorgefokt, enz, enz.
Samen hebben de deze beslissing heel weloverwogen genomen. We gaan echt niet over een nacht ijs. En ja, natuurlijk kost een hond veel tijd. En ja natuurlijk moet ik heel vaak uitlaten. En ja natuurlijk moet ik 'm opvoeden. En ja natuurlijk moet ik mijn agenda mede op de hond afstemmen.
Maar er is nog nooit iemand geweest die deze dingen aan mij vroeg toen ik zwanger werd.......

Je zou er bijna spijt van krijgen dat je het sommige mensen vertelt......
Nu is het inderdaad zo dat wij geen 'standaard' gezin hebben. Onze jongste zoon van bijna 6 jaar is ernstig beperkt en rolstoel gebonden. Zijn opvoeding en 'het coordineren van zijn leven' neemt flink wat tijd in beslag.
Maar wij zijn toch niet het eerste gezin met een hond?????
Wij vinden het juist een enorme verrijking! Juist omdat we het druk hebben met onze kinderen en in het bijzonder onze jongste zoon, lijkt het ons een welkome aanvulling op het gezin. Heerlijk wandelen met de hond en ontspannen en genieten en de gedachten verzetten.