Het enige waar wij ons wel met regelmaat zorgen over maken, is de interactie tussen Bob en Max en vooral de vraag wat normaal gedrag is (tussen de honden).
De eerste dagen moest Max behoorlijk wennen en vooral de eerste dag wilde hij niks delen. Vervolgens werd Bob wel geaccepteerd, maar mocht niet te dichtbij komen. Nu mag Bob wel dichtbij komen, maar hij moet wel rustig doen van Max. De hele periode heeft Bob de grenzen van Max verkend en hem continu uitgedaagd. De laatste dagen is een nieuwe ontwikkeling gaande, samen spelen. Zodra Bob uit de bench komt en zijn plas en training heeft gehad, is het speelkwartier geopend. Beide honden dagen elkaar uit met speeltjes. Hebben? Kom dan maar halen

Vooral touwtrekken is favoriet. Max gaat heel voorzichtig om met Bob en gebruikt niet zijn paardenkracht om het speeltje zo snel mogelijk te bemachtigen. Hij past zich volledig aan op Bob. Het spelen gaat gepaard met heel veel lawaai. Max gromt aan een stuk door en Bob gromt ook terug. Max wint meestal waarna hij weer opnieuw uitdaagt, soms ook door een spelbuiging te maken naar Bob. Zelf heb ik het idee dat beide honden plezier hebben in het spelen en daarnaast ook dat het spelen gebruikt wordt voor rangordebepaling en lessen voor Bob. Wij denken dat het goed is dat ze spelen, maar op sommige plekken lees ik dat je het speeltje moet afpakken, omdat je anders kans krijgt op bloedige conflicten als Bob ouder is. Wat is wijsheid? Hoe gaan jullie ermee om?
Daarnaast merk ik bij Max ook subtiele signalen op in de interactie met Bob. Buiten het gebrom, legt hij vaak zijn poot op de nek van Bob of zijn kop. Hij heeft al eens over de snuit gebeten. Soms gaat het er ook heftiger aan toe, dan werkt Max Bob naar de grond en pint hem vast waarna hij gevaarlijk gromt en/of blaft. Dit laatste baart mij zorgen. Is dit wel normaal en zal Max niet doorschieten hierin? Hij lijkt op zo'n momenten een grote boze wolf en ik schrik er eigenlijk altijd van. Zo ken ik Max eigenlijk niet! Op een gegeven moment vindt Max het goed en laat hij Bob gaan. Bob druipt even af waarna hij twee minuten later weer vrolijk komt aandrentelen en Max opnieuw uitdaagt. Wat ik ook vreemd vind, is dat Max vaak even blijft grommen als Bob zich volledig overgeeft (buik toont en roerloos blijft liggen). Alsof Max zijn dominantie wilt bevestigen, zo van: Als je dat maar weet vriend, ik ben de baas!
Wij grijpen niet in, ook al ziet het er spannend uit. Ik vind het wel moeilijk om niet in te grijpen. Max staat trouwens volledig in zijn gelijk en de keren dat hij corrigeert zijn eigenlijk nog te weinig voor alle situaties waarin Bob uitdaagt.
Is dit normaal gedrag tussen onze honden? Moeten wij ergens opletten om te voorkomen dat er conflicten optreden als zij ouder zijn? Hoe gaat de interactie tussen jullie honden? Waar moeten wij nog meer rekening mee houden? En tenslotte is het normaal dat zij nog steeds niet samen op hetzelfde kussen willen liggen?
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!