Kay schreef:brigitte064 schreef:Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mensen nog steeds denken dat een goed getrainde hond een machine of robot zou zijn, niets is natuurlijk minder waar,
een hond wil niets liever dan duidelijkheid, en, daarom is de hond zo gehoorzaam, voor de hond is dat een geweldig ontspannen leven, hij weet precies wat wel en wat niet kan, hij hoeft daar niet voor te vechten, of om te vragen, en dat maakt hem tot een ontspannen hond.
En of zo'n hond dan een actief, of minder actief leven heeft, dat zal de hond een rotzorg zijn, hij doet gewoon dat waarvan hij verwacht dat van hem gedaan wordt

Duidelijk verhaal
Brigitte, kan jij mij uitleggen waarom veel honden uit werklijnen continu "vragen" aan de baas wat er van hun verwacht gaat worden en zichzelf niet kunnen ontspannen tijdens een wandeling ?
Als ik bv met mensen loop die met hun honden "werken" in het jachtwereldje, dan zie ik honden die tijdens een wandeling continu om en rond de baas lopen met een blik richting hun baas van "Wat moet ik doen baas?"
In mijn ogen is er voor veel honden dus ook niet duidelijk wat er van hun verwacht word buiten, en al zijn ze dan wel altijd in de buurt van de baas (de een word daar bloednerveus van en de ander noemt het dan hun hond onder appel staat) echt ontspannen en duidelijk is het dan niet voor de hond toch ?
Dat is een vraag waarop ik wel graag antwoord wil geven, maar dan wel op persoonlijke titel
Allereerst omschrijf jij een gedragsvorm die niet alleen voor honden uit werklijnen geldt maar voor alle honden waarbij de grens tussen "vrij" zijn en onder appel staan niet duidelijk gedefinieerd is, naar mijn mening dus.
En, dat is ook het moeilijkst aan te leren, zeker als de honden bij de baas in huis wonen, immers het is totaal tegennatuurlijk voor de onderdanige, de dominante te negeren, het gedrag van de dominante bepaalt immers het gedrag van de onderdanige, dus...behalve als de hond slaapt, zal hij het gedrag van zijn baas altijd in de smiezerds houden, da's de natuur he
Dit is dan tevens ook voor mij de reden mijn honden in hun eigen omgeving te laten leven, ik heb met de jaren geleerd dat dit voor mijn honden wel zo chill is.
Juist daarom maak ik ook gebruik van een bench voor een pup, en laat ik hem ook buiten regelmatig zijn eigen ding doen, dat zijn twee middelen waarme ik een pup heel gemakkelijk het verschil tussen vrij zijn...en onder appel staan.
Welnu, als een pup het verschil eenmaal weet, dan bouw ik dat uit, en begin hem heel langzaam te leren dat vrij zijn ook mag als ik erbij ben, totdat ik weer vind dat t genoeg is geweest.
Daarbij zijn nl ook grenzen, niet verder als, niet langer uit het zicht als, enz.enz.
Dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar niets is moeilijker naar mijn ervaring, want, nogmaals, van nature wil een hond maar een ding, en dat is zekerheid, en allez, wat is er nu verandelijker als een wandeling door t bos, elke meter is anders, maar, uiteindelijk kun je een hond ook leren dat hij in jouw aanwezigheid zich toch vrij voelt, mits het commando vrij is gegeven
Allez, mij is het lang niet altijd gelukt trouwens, en, nou wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar ik heb best wel een beetje ervaring, het hangt echter van zoveel, ogenschijnlijk kleine dingen af, hoe steek je in je vel, hoe reageert jouw hondje daarop, hoe is het karakter van jouw hondje, maar ook van jou.
Alles, maar dan ook alles draait uiteindelijk om de balans, de balans tussen het natuurlijk gedrag, en het wenselijk gedrag.
Dit geldt voor honden uit werklijnen, echter zeker ook voor alle andere honden, misschien dat het gedrag de baasjes niet zo opvalt, maar dat het er is, is eewaarheid als een koe
Dan kom ik uiteindelijk dus op het korte antwoord op jouw vraag

het "vragen om contact" tijdens een wandeling is niet meer als dat het is, het is nl de bedoeling toch dat je samen een wandeling doet, de baas met zijn hond(en) , je gaat toch ook niet met je buurvrouw wandelen, en negeert haar vervolgens kompleet?
Pas als je het commando "vrij" geeft, en de hond vervolgens toch bij je blijft, dan is de balans niet goed, en dat komt voor, ook bij mij trouwens
Het piepen dat raymond beschrijft, is niets anders, de balans tussen instinct en gehoorzaamheid is er niet, het hondje bouwt veel stress op en moet dat kwijt.
Echter, het komen halen van een aai, als je op de bank thuis zit, is ook niets anders, of andersom, het roepen van je hondje, en hij komt niet enz enz...
Dus, lang verhaal in een notendop, alles draait om de balans, en dat is lang zo gemakkelijk niet als misschien vaker gedacht