Goed stukje over ongeremd gedrag

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

RaymondC schreef:@Lupos, ik heb dan zelf liever de geconditioneerde "adhd" hond, dan dat je de NIET geconditioneerde tegen komt.

Ik zelf (en dit is mijn mening) vind de niet geconditioneerde hond eerder a-sociaal.
En vaak krijg je dan te horen:

ach hij is zo onstuimig, ziet graag mensen, enz enz

Hier moet gewoon een stuk opvoeding, consequentie in getraind worden.

Waarbij de geconditioneerde "adhd" hond zich zelf geen rust gunt, en 9 van de 10 keren heel erg baas gericht is (de gevallen die ik ken zijn dit maar gunnen zich zelf geen moment rust).

Ben zelf niet zo voor de medicatie, en ben dan meer voorstander van homeopathische middelen en/of voedingssupplementen.
Ben het niet helemaal eens met je. Ik denk dat je het woord geconditioneerd in deze context anders moet opvatten. Ze bedoelen er hier mee dat de hond de hyperactiviteit kreeg aangeleerd door menselijke fouten en omgevingsfactoren. Bijvoorbeeld dat ik rustige en baasgerichte Bob zo zou opvoeden dat hij dezelfde kenmerken gaat vertonen als Max 2 jaar geleden. De hond in jouw voorbeeld heeft ws de aangeboren variant en werd door zijn baas getrained om hiermee om te gaan. Dus ook geconditioneerd, maar dan de goede kant op :)
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

RaymondC schreef:
Kay schreef:Ik kan met wel vinden in het stukje :)
RaymondC schreef:@Lupos, ik heb dan zelf liever de geconditioneerde "adhd" hond, dan dat je de NIET geconditioneerde tegen komt.

Ik zelf (en dit is mijn mening) vind de niet geconditioneerde hond eerder a-sociaal.
En vaak krijg je dan te horen:

ach hij is zo onstuimig, ziet graag mensen, enz enz

Hier moet gewoon een stuk opvoeding, consequentie in getraind worden.

Waarbij de geconditioneerde "adhd" hond zich zelf geen rust gunt, en 9 van de 10 keren heel erg baas gericht is (de gevallen die ik ken zijn dit maar gunnen zich zelf geen moment rust).

Ben zelf niet zo voor de medicatie, en ben dan meer voorstander van homeopathische middelen en/of voedingssupplementen.
Grappig om te lezen, want ik heb toch liever een wat vrijere hond, die niet altijd en voor 100% op de baas gericht is en keer op keer ongeveer onder je voeten loopt omdat hij/zij maar contstant met de baas bezig wilt zijn !
Vrij lopen/rennen/spelen/zoeken in de jacht is bij die honden ver te zoeken, en geef mij dan maar een hond die af en toe eens rent met een vreemde hond of af en toe even de middelvinger opsteekt, wat in mijn ogen zeker niet per definitie betekend dat je een ongeleid projectiel of asociale hond hebt :D
Die hond is vanuit een werklijn, speelt mee in open klasse van WT, en werkt verdomd goed tijdens een jacht.
Field trail lukt niet want is net te onrustig, en wilt te graag werken waardoor hij wel eens durft te piepen.
En dat bedoelde ik... Daar zou ik helemaal nerveus van worden,
van die honden die maar keer op keer blijven vragen/dwingen om wat te mogen doen 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Apke

Ongelezen bericht door Apke »

Verhaal van de dierenarts geeft aardig wat overeenkomsten met Diesel.
Diesel is een herplaatser waarbij in het verleden (zeker in het begin) niets aan opvoeding gedaan is.
Verder reageert Diesel erg op prikkels.

Wat verder opvalt bij Diesel is dat hij als het wat drukker wordt, zelf ook drukker wordt en als ik alleen met Diesel (en de andere twee honden) ook zelf rustig is.
Geconditioneerde ADHD ?
Ach, het blijft een schatje :braaf:
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Eigenlijk verschillen mensen en honden niks van elkaar. We hebben behoefte aan veiligheid. Dat creëren we met een duidelijke benadering, voorspelbaarheid en een sensitief responsieve houding.
We willen allemaal weten binnen welke kaders gedrag is toegestaan, wat we kunnen verwachten en dat degene die voor ons zorgt, weet wat wij vragen.

OP mijn werk (residentiele jeugdzorg) komen zóveel kids binnen die alles uit hun trucendoos halen om de bekende reactie (toegeven, boosheid) uit te lokken en totaal niet weten wat ze moeten doen wanneer dat alles geen effect heeft en ze dus niks anders meer kunnen dan toe te geven aan de groepsafspraken. Dat is echt heel zielig, deze kids gaan zó ver in hun acting out gedrag omdat ze gewoon radeloos zijn. Ik denk dat dit precies zo met honden werkt.
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik ben een groot voorstander voor een positieve opvoeding, maar er kan er maar eentje de baas zijn...en dat ben ik :D
Grenzen moeten er zijn, daar kan geen discussie over mogelijk zijn, dus zijn correcties nodig, ook en zeker bij een positieve opvoeding, immers, hoe moet een pup anders leren wat wel, en wat niet mag.
Het is een goed stuk, zelf heb ik nog nooit een hond gezien die aan de criteria zoals in het stuk gesteld, voldoet van nature, ik kan me heel goed voorstellen dat, mits het geen geconditioneerd gedrag is, hier medicatie een hele opluchting kan geven voor de baas maar....en nu wordt het pas echg glad ijs :D ik vraag me af of je de hond daar een plezier mee doet, zou het misschien niet beter zijn een hond die "gevangen" zit in zijn eigen hoofd te laten gaan?

Voor wat betreft het geconditioneerde stuk, ik denk dat de grootste winst nog steeds valt te behalen in een gedegen opvoeding, het is nou eenmaal niet anders.
Daar waar dat niet (helemaal) gelukt is, is er mijns inziens pas een probleem als de baas zich niet in het gedrag van de hond kan vinden, tot die tijd is iedereen blij, en dat is best.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mensen nog steeds denken dat een goed getrainde hond een machine of robot zou zijn, niets is natuurlijk minder waar, een hond wil niets liever dan duidelijkheid, en, daarom is de hond zo gehoorzaam, voor de hond is dat een geweldig ontspannen leven, hij weet precies wat wel en wat niet kan, hij hoeft daar niet voor te vechten, of om te vragen, en dat maakt hem tot een ontspannen hond.

En of zo'n hond dan een actief, of minder actief leven heeft, dat zal de hond een rotzorg zijn, hij doet gewoon dat waarvan hij verwacht dat van hem gedaan wordt :D
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

brigitte064 schreef:Ik ben een groot voorstander voor een positieve opvoeding, maar er kan er maar eentje de baas zijn...en dat ben ik :D
Grenzen moeten er zijn, daar kan geen discussie over mogelijk zijn, dus zijn correcties nodig, ook en zeker bij een positieve opvoeding, immers, hoe moet een pup anders leren wat wel, en wat niet mag.
Het is een goed stuk, zelf heb ik nog nooit een hond gezien die aan de criteria zoals in het stuk gesteld, voldoet van nature, ik kan me heel goed voorstellen dat, mits het geen geconditioneerd gedrag is, hier medicatie een hele opluchting kan geven voor de baas maar....en nu wordt het pas echg glad ijs :D ik vraag me af of je de hond daar een plezier mee doet, zou het misschien niet beter zijn een hond die "gevangen" zit in zijn eigen hoofd te laten gaan?
Nou ik durf in dat opzicht tegen je in te gaan hoor, want ik denk zeker dat een hond daar baat bij kan hebben en prima kan functioneren :wink: eveneens kan een oplossing zijn om een dergelijke hond een prikkelarme omgeving te bieden bijvoorbeeld.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mensen nog steeds denken dat een goed getrainde hond een machine of robot zou zijn, niets is natuurlijk minder waar, een hond wil niets liever dan duidelijkheid, en, daarom is de hond zo gehoorzaam, voor de hond is dat een geweldig ontspannen leven, hij weet precies wat wel en wat niet kan, hij hoeft daar niet voor te vechten, of om te vragen, en dat maakt hem tot een ontspannen hond.

En of zo'n hond dan een actief, of minder actief leven heeft, dat zal de hond een rotzorg zijn, hij doet gewoon dat waarvan hij verwacht dat van hem gedaan wordt :D
amen!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

brigitte064 schreef:Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mensen nog steeds denken dat een goed getrainde hond een machine of robot zou zijn, niets is natuurlijk minder waar, een hond wil niets liever dan duidelijkheid, en, daarom is de hond zo gehoorzaam, voor de hond is dat een geweldig ontspannen leven, hij weet precies wat wel en wat niet kan, hij hoeft daar niet voor te vechten, of om te vragen, en dat maakt hem tot een ontspannen hond.

Duidelijk verhaal :)

Brigitte, kan jij mij uitleggen waarom veel honden uit werklijnen continu "vragen" aan de baas wat er van hun verwacht gaat worden en zichzelf niet kunnen ontspannen tijdens een wandeling ?

Als ik bv met mensen loop die met hun honden "werken" in het jachtwereldje, dan zie ik honden die tijdens een wandeling continu om en rond de baas lopen met een blik richting hun baas van "Wat moet ik doen baas?"

In mijn ogen is er voor veel honden dus ook niet duidelijk wat er van hun verwacht word buiten, en al zijn ze dan wel altijd in de buurt van de baas (de een word daar bloednerveus van en de ander noemt het dan hun hond onder appel staat) echt ontspannen en duidelijk is het dan niet voor de hond toch ?
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Grappig, ik heb hier laatst nog een gesprekje over gehad met de instructeur van de ABC-cursus van Pontus. Hij bestempelde Pontus als rustige en sociale hond. Ik was uiteraard blij met dit compliment maar zei ook "Vergis je niet. Pontus is een Formule 1 hond, opwinding van 0 tot 100 in een seconde." Hij geloofde me niet maar toen we daarna de opdracht kregen om 'gek te doen' met onze honden om ze enthousiast te maken begreep hij wel wat ik bedoelde want Pontus houdt erg van 'gek doen' en sprong letterlijk boven in mijn nek, hing in mijn rugzak en was helemaal wild. Hij was wel zo weer rustig want dat heeft hij inmiddels wel geleerd: Klaar is ook echt klaar!
Pontus kon als pup al moeilijk zijn rust vinden, er moest soms echt een kleed over zijn bench voor hij tot rust kon komen. Hij is nu bijna een jaar maar zit nog regelmatig in zijn kamerkennel omdat hij anders niet gaat liggen of bij de kleinste prikkel al weer overeind springt. Het gaat steeds beter en hij gaat echt wel een evenwichtige hond worden maar het kost tijd en geduld en dat heb ik wel want het is echt een scheet.
Ik denk ook dat dit een reden is waarom Pontus aan mij gematcht is want zijn broer was rustiger maar die is geplaatst bij iemand die ADHD heeft, dat was voor Pontus niet handig geweest. Pontus heeft veel baat bij zelf rustig blijven, grenzen stellen en geregeld een time out in zijn kennel.

Ik denk dat honden die echt aan veel van dat ADHD-lijstje voldoen, baat kunnen hebben bij medicatie misschien zelfs alleen tijdelijk om structuur te kunnen aanleren. Maar dan heb je het wel over ADHD als medische aandoening waarbij al het andere niet helpt en het alternatief zou zijn om de hond te laten inslapen.
Ik denk toch ook dat er nog veel zogenaamde ADHD-hondjes rondlopen die veel beter zouden functioneren bij voldoende beweging en uitdaging in combinatie met structuur en duidelijkheid.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

milo schreef:Eigenlijk verschillen mensen en honden niks van elkaar. We hebben behoefte aan veiligheid. Dat creëren we met een duidelijke benadering, voorspelbaarheid en een sensitief responsieve houding.
We willen allemaal weten binnen welke kaders gedrag is toegestaan, wat we kunnen verwachten en dat degene die voor ons zorgt, weet wat wij vragen.

OP mijn werk (residentiele jeugdzorg) komen zóveel kids binnen die alles uit hun trucendoos halen om de bekende reactie (toegeven, boosheid) uit te lokken en totaal niet weten wat ze moeten doen wanneer dat alles geen effect heeft en ze dus niks anders meer kunnen dan toe te geven aan de groepsafspraken. Dat is echt heel zielig, deze kids gaan zó ver in hun acting out gedrag omdat ze gewoon radeloos zijn. Ik denk dat dit precies zo met honden werkt.
Ik werk met niveau 2-leerlingen op een ROC. Veel van onze klantjes komen uit het speciaalonderwijs voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Toevallig hadden wij gisteren een training ´pedagogisch-didactisch handelen´ met een trainingsacteur erbij. Weer veel geleerd :klasse: Ook daar kregen we in alle toonaarden te horen en te merken in de rollenspellen: pubers leren door tegen grenzen aan te lopen. Die grenzen moeten duidelijk zijn en door het hele team uitgedragen worden. Deze trainer had als credo: versnellen = afremmen. Waarmee hij bedoelde dat als de docent of coach ´in de versnelling gaat´, dus boos wordt, gaat preken, hard roepen etc. , dat dan juist de leerling de hakken in het zand zet en helemaal niet meer wil. D

Ik denk inderdaad dat dit leerprincipe ook geldt in de hondenopvoeding. Duidelijke grenzen stellen zonder dat het een strafkolonie wordt. Niet ´in de versnelling gaan´, dus niet jezelf verliezen in boosheid of frustratie. Maar de grenzen moeten wel consequent door iedereen in het gezin worden bewaakt.

Wat wij ook duidelijk merkten gisteren in de rollenspellen, is dat lichaamshouding zó belangrijk is. Zeggen dat het klaar, uit, over is, terwijl je lichaamstaal onzekerheid uitstraalt, is funest. Jezelf groot maken, naar de leerling / hond toestappen en met volle overtuiging zeggen dat het nu KLAAR is, dwingt wél respect af. En dat kan je heel goed leren :)

Hanneke
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Kay schreef:
brigitte064 schreef:Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mensen nog steeds denken dat een goed getrainde hond een machine of robot zou zijn, niets is natuurlijk minder waar, een hond wil niets liever dan duidelijkheid, en, daarom is de hond zo gehoorzaam, voor de hond is dat een geweldig ontspannen leven, hij weet precies wat wel en wat niet kan, hij hoeft daar niet voor te vechten, of om te vragen, en dat maakt hem tot een ontspannen hond.

Duidelijk verhaal :)

Brigitte, kan jij mij uitleggen waarom veel honden uit werklijnen continu "vragen" aan de baas wat er van hun verwacht gaat worden en zichzelf niet kunnen ontspannen tijdens een wandeling ?

Als ik bv met mensen loop die met hun honden "werken" in het jachtwereldje, dan zie ik honden die tijdens een wandeling continu om en rond de baas lopen met een blik richting hun baas van "Wat moet ik doen baas?"

In mijn ogen is er voor veel honden dus ook niet duidelijk wat er van hun verwacht word buiten, en al zijn ze dan wel altijd in de buurt van de baas (de een word daar bloednerveus van en de ander noemt het dan hun hond onder appel staat) echt ontspannen en duidelijk is het dan niet voor de hond toch ?
Dat is een vraag waarop ik wel graag antwoord wil geven, maar dan wel op persoonlijke titel :)

Allereerst omschrijf jij een gedragsvorm die niet alleen voor honden uit werklijnen geldt maar voor alle honden waarbij de grens tussen "vrij" zijn en onder appel staan niet duidelijk gedefinieerd is, naar mijn mening dus.

En, dat is ook het moeilijkst aan te leren, zeker als de honden bij de baas in huis wonen, immers het is totaal tegennatuurlijk voor de onderdanige, de dominante te negeren, het gedrag van de dominante bepaalt immers het gedrag van de onderdanige, dus...behalve als de hond slaapt, zal hij het gedrag van zijn baas altijd in de smiezerds houden, da's de natuur he :)

Dit is dan tevens ook voor mij de reden mijn honden in hun eigen omgeving te laten leven, ik heb met de jaren geleerd dat dit voor mijn honden wel zo chill is.
Juist daarom maak ik ook gebruik van een bench voor een pup, en laat ik hem ook buiten regelmatig zijn eigen ding doen, dat zijn twee middelen waarme ik een pup heel gemakkelijk het verschil tussen vrij zijn...en onder appel staan.
Welnu, als een pup het verschil eenmaal weet, dan bouw ik dat uit, en begin hem heel langzaam te leren dat vrij zijn ook mag als ik erbij ben, totdat ik weer vind dat t genoeg is geweest.
Daarbij zijn nl ook grenzen, niet verder als, niet langer uit het zicht als, enz.enz.

Dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar niets is moeilijker naar mijn ervaring, want, nogmaals, van nature wil een hond maar een ding, en dat is zekerheid, en allez, wat is er nu verandelijker als een wandeling door t bos, elke meter is anders, maar, uiteindelijk kun je een hond ook leren dat hij in jouw aanwezigheid zich toch vrij voelt, mits het commando vrij is gegeven :)

Allez, mij is het lang niet altijd gelukt trouwens, en, nou wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar ik heb best wel een beetje ervaring, het hangt echter van zoveel, ogenschijnlijk kleine dingen af, hoe steek je in je vel, hoe reageert jouw hondje daarop, hoe is het karakter van jouw hondje, maar ook van jou.

Alles, maar dan ook alles draait uiteindelijk om de balans, de balans tussen het natuurlijk gedrag, en het wenselijk gedrag.
Dit geldt voor honden uit werklijnen, echter zeker ook voor alle andere honden, misschien dat het gedrag de baasjes niet zo opvalt, maar dat het er is, is eewaarheid als een koe :)

Dan kom ik uiteindelijk dus op het korte antwoord op jouw vraag :wink: het "vragen om contact" tijdens een wandeling is niet meer als dat het is, het is nl de bedoeling toch dat je samen een wandeling doet, de baas met zijn hond(en) , je gaat toch ook niet met je buurvrouw wandelen, en negeert haar vervolgens kompleet? :D
Pas als je het commando "vrij" geeft, en de hond vervolgens toch bij je blijft, dan is de balans niet goed, en dat komt voor, ook bij mij trouwens :wink:

Het piepen dat raymond beschrijft, is niets anders, de balans tussen instinct en gehoorzaamheid is er niet, het hondje bouwt veel stress op en moet dat kwijt.

Echter, het komen halen van een aai, als je op de bank thuis zit, is ook niets anders, of andersom, het roepen van je hondje, en hij komt niet enz enz...

Dus, lang verhaal in een notendop, alles draait om de balans, en dat is lang zo gemakkelijk niet als misschien vaker gedacht :wink:
Afbeelding
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Brigitte en Dorine, ik heb geen ervaring met hondjes met aangeboren adhd, dus dan is het idd wel heel kort door de bocht om te laten inslapen :oops: er zijn vast ook vele gradaties, net als bij de mens, goed dat jullie me daarop hebben gewezen :klasse:

Brigitte, en dan geef jij ook weer een prachtig voorbeeld van wat een goed appel met een hond kan doen, het geeft hem rust en hij kan zich daardoor goed ontspannen, mooi voorbeeld van een goede balans :)

Hanneke, natuurlijk is lichaamstaal een geweldig hulpmiddel, maar allez dat is een bekend verhaal, honden praten niet, dus woorden zijn zinloos :wink:
Afbeelding
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

@brigitte, met interesse je tekst gelezen :)
Wat bedoel je met 'ik schrijf op persoonlijke titel'?
Doen we dat niet allemaal?
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Dat klopt, behalve diegenen met een secretaresse misschien :D
Wat ik ermee bedoel is dat ik geen wetenschappelijk of anderzins schriftelijke onderbouwing heb, ik ben niet zo van het leren door te lezen :oops:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Wat ik zelf bemerk, is dat mijn honden zich af en toe komen melden als ze vrij lopen, en dan weer lekker verder dartelen. Daar is 1 uitzondering op: als we in een groep lopen met onstabiele of niet luisterende honden. Die onstabiliteit kunnen mijn honden niets mee, en komen dan bij mij steun zoeken; waarbij ze letterlijk aangeven: die hond kan ik niks mee, los jij het op?
Dat zou iemand die het niet goed kan inschatten kunnen zien als onstabiel gedrag van de "vrager" maar niets is minder waar: in plaats van te gaan vechten of conflicten op te zoeken, vertrouwd de hond blind op de eigenaar en dat is een band die ik persoonlijk graag zie.
Mijn eigen roedel voeg ik niet vaak samen met andere honden, maar af en toe doe ik een wandeling samen met anderen. Zijn dat honden die stabiel zijn en elkaar in hun waarde laten, dan lopen mijn honden ook ontspannen rond. Loopt er een hond tussen die zich blijft opdringen, gaat rijden of anderszins misdraagt, dan komen mijn honden meestal aan de voet lopen.
En eerlijk? Als ik moet kiezen heb ik dat liever dan een hond die gaat vechten om zijn punt duidelijk te maken aan de honden die dat maar niet lijken te begrijpen. Overigens zie je de grenzeloosheid vaak voortkomen uit een gebrek van duidelijkheid vanuit de eigenaar van die hond. Immers: als de hond thuis al geen grenzen aangeleerd krijgt, waarom zou hij/zij dat bij andere honden dan ineens wel hebben?
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ga helemaal met Brigitte en Dorine mee.

Ook hier komen ze zich regelmatig melden, zoals Brigitte al beschreef, word hier ook samen met de honden gewandeld, ik loop dus niet alleen doelloos achter ze aan, maar er is altijd wel wat te beleven, alleen weten ze niet wanneer :D dat moet regelmatig even gechecked worden dus :wink:
Ook als er vreemde honden aankomen, komen ze naast me lopen, dit heb ik veel liever dan dat ze overal op af denderen, op deze manier kan ik inschatten hoe de andere hond is en ze of bij me houden of toestemming geven even kennis te maken, loopt wel zo ontspannen 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Plaats reactie