Aan de leiband van 0 naar 60km per uur in één enkele sprong.

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

royenmarjolein schreef:Fijn dat je wat bruikbare tips hebt gekregen waarmee je aan slag kunt :) Het is goed dat je eruit filtert wat je kunt gebruiken. Toch vind ik je eigenwijs :oops: De tips die hier worden gegeven zijn uiterst bruikbaar en worden ook door hondendeskundigen aangereikt. Je verwerpt ze echter meteen en reageert nogal achteloos op deze tips en sommige (kritische) feedback. Ik krijg ergens het gevoel dat Doby geen standaardhond is, maar een menselijke puber waar overleg mee gevoerd moet worden :wink: Uit jouw reactie en eerdere topics krijg ik het idee dat je Doby teveel betrekt in bepaalde beslissingen en teveel rekening houdt met zijn eventuele gevoelens.... alsof je samen met hem in de Tweede Kamer zit en overlegt tot een compromis is bereikt :wink: Ik vind dat geen gezonde relatie tussen baas en hond. Mijn inziens kun je met een hond geen afspraken maken, zoals je die met een kind zou maken: ,, Als jij je huiswerk maakt, dan mag je een kwartiertje internetten.'' Voor een hond is het ''ja'' of ''nee'' . En als baas bepaal jij wat het wordt :) Duidelijkheid is zeer belangrijk en een hond in een situatie brengen dat hij er net niet bij kan, lijkt mij geen leuke oplossing. Alsof iemand je meeneemt om te shoppen en net als je een paar nieuwe outfits hebt gekozen en hebt gepast, ze terug moet hangen :) Doby zal ook niet zo snel kalmeren als hij al zo dichtbij is. Ik denk door met zo'n compromis te komen, je het probleem alleen maar erger maakt en je de oplossing uitstelt.
Je geeft aan dat het geen situatie is van ,,hij wil dat, ik niet.'' , maar ik kan mij niet voorstellen dat jij wilt dat Doby met 60 km aan de riem vooruit springt en iedereen onstuimig begroet. Dus jij wilt zijn gedrag niet! En jouw argument dat Doby ook een babbeltje wilt maken, raakt kant noch wal en vind ik ergens afschuiven van jouw verantwoordelijkheid als baas. Mijn honden vinden alles geweldig, inclusief onstuimigheid. Geeft ze nog geen recht om mijn huis te verbouwen (omdat ze willen stoeien), de buurman omver te springen en katten op te jagen.
Voor alle duidelijkheid; ik ben geen bullepees en mijn honden zijn mijn alles, maar er zijn wel regels :)
Goed gezegd :klasse:
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

royenmarjolein schreef:Fijn dat je wat bruikbare tips hebt gekregen waarmee je aan slag kunt :) Het is goed dat je eruit filtert wat je kunt gebruiken. Toch vind ik je eigenwijs :oops: De tips die hier worden gegeven zijn uiterst bruikbaar en worden ook door hondendeskundigen aangereikt. Je verwerpt ze echter meteen en reageert nogal achteloos op deze tips en sommige (kritische) feedback. Ik krijg ergens het gevoel dat Doby geen standaardhond is, maar een menselijke puber waar overleg mee gevoerd moet worden :wink: Uit jouw reactie en eerdere topics krijg ik het idee dat je Doby teveel betrekt in bepaalde beslissingen en teveel rekening houdt met zijn eventuele gevoelens.... alsof je samen met hem in de Tweede Kamer zit en overlegt tot een compromis is bereikt :wink: Ik vind dat geen gezonde relatie tussen baas en hond. Mijn inziens kun je met een hond geen afspraken maken, zoals je die met een kind zou maken: ,, Als jij je huiswerk maakt, dan mag je een kwartiertje internetten.'' Voor een hond is het ''ja'' of ''nee'' . En als baas bepaal jij wat het wordt :) Duidelijkheid is zeer belangrijk en een hond in een situatie brengen dat hij er net niet bij kan, lijkt mij geen leuke oplossing. Alsof iemand je meeneemt om te shoppen en net als je een paar nieuwe outfits hebt gekozen en hebt gepast, ze terug moet hangen :) Doby zal ook niet zo snel kalmeren als hij al zo dichtbij is. Ik denk door met zo'n compromis te komen, je het probleem alleen maar erger maakt en je de oplossing uitstelt.
Je geeft aan dat het geen situatie is van ,,hij wil dat, ik niet.'' , maar ik kan mij niet voorstellen dat jij wilt dat Doby met 60 km aan de riem vooruit springt en iedereen onstuimig begroet. Dus jij wilt zijn gedrag niet! En jouw argument dat Doby ook een babbeltje wilt maken, raakt kant noch wal en vind ik ergens afschuiven van jouw verantwoordelijkheid als baas. Mijn honden vinden alles geweldig, inclusief onstuimigheid. Geeft ze nog geen recht om mijn huis te verbouwen (omdat ze willen stoeien), de buurman omver te springen en katten op te jagen.
Voor alle duidelijkheid; ik ben geen bullepees en mijn honden zijn mijn alles, maar er zijn wel regels :)
Maar bij jou is dat kwartje heel snel gevallen.

IK ben de baas, en IK bepaal alles voor mijn hond.

En ik bedoel dan ook echt alles bepalen. (spel - eten - rust - trainen - enz enz enz)

@Floortje:

Wordt baas, en zie de hond eens wat minder als een "kind", ach het is zo'n lieve, en een knuffelkont.
Oh je springt in de zetel uit jezelf, ach kom er maar bij.

NEEEEE, de hond is al van het begin bezig om dat stapje hoger te komen op de ladder.
JIJ bepaalt wanneer de hond in de zetel mag.
Je laat de hond veel te veel zelf zijn gedacht doen.

Wilt je hond naar een andere hond, dan bepaal jij hoe dat verloopt.
Wil jij het niet, omdraaien en andere richting opwandelen.

Want nu krijgt hij elke keer zijn beloning, ik spring er naar toe, me baas corrigeert niet, dus YESS weer gewonnen.
Zelfs al wil jij dat babbelke doen, dan nog bepaal jij hoe de hond zich gedraagt.
Gaat de hond er te wild naar toe, pech maatje maar zo doen we dat niet.
Omdraaien, zeggen waarom je weg draait tegen de persoon, en de volgende keer misschien wel.

Als ik iemand begroet, en mijn honden zijn bij me.
Dan moeten ze zitten, doen ze dat niet, dan draai ik mij om.
Stap een meter of 10 weg, en ga terug naar die persoon.
Nog niet luisteren, dan weten ze het.
Maar ik herhaal het omdraaien en weglopen.

En wees maar zeker dat mijn honden me heel graag zien en voor me willen werken.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Jij wilt iets wat gewoon niet kan op dit moment.
Je wil een gouden tip zodat jij vanmiddag al met een super rustige, niet aan de lijn trekkende Doby een vreemde hond netjes kan begroeten.
Nou vaak als het probleem van trekken naar andere honden er al is, dan kost dat erg veel moeite om dat weer om te buigen naar gewenst gedrag. Dat is trainen en beginnen bij stap 1. Dus op grote afstand van andere honden gaan oefenen. En niet direct willen dat je hond op 5 meter afstand van een andere hond netjes volgt totdat je er bent om gezellig te babbelen.
Ik snap ook niet waarom je hem elke keer dat contact weer geeft, dat is zo fout. Daar gaat het zeker niet van over.
Ik heb daar zelf ook problemen mee gehad met Flits, hij trok me dan weliswaar nooit omver maar had wel alleen maar aandacht voor die andere hond. Nou denk maar niet dat ik hem dan ook nog z'n zin gaf. Dan is het hek helemaal van de dam en krijg je echt van die situaties waarin hij bepaalt. Ook al vind jij het babbelen zo leuk voor jezelf en voor Doby, 1 ding kan ik je verzekeren als je hem steeds alsnog contact laat maken dan wordt het gedrag van Doby alleen maar erger en dooft echt niet bij toeval uit.
Dus ik zou toch nog maar eens de tip overwegen van het aandacht vragen en/of omdraaien wanneer Doby nog steeds naar de andere hond kijkt.
Want de gedachten die jij hebt kun je beter voorlopig laten varen. Je kunt wel zeggen dat jij het op deze manier wil, maar als je hond dat niet aankan zal je toch echt voor jr hond moeten kiezen.
Ik wilde vroeger ook graag dat Flits even rustig kon spelen met een andere hond en dat hij direct kwam zodra ik hem riep maar helaas was dat ook teveel gevraagd dus dan ga ik niet zeggen: ja maar ik wil zo graag dat het zo gaat dus moet ie het maar doen en ach hij vindt het spelen zo leuk dus ik wil het hem niet ontzeggen. Dat werkt niet. Of je accepteert dat je hond zich nogal idioot gedraagd met het gevolg dat hij soms andere honden tot last is. Of je wil het probleem echt aanpakken en gaat er fanatiek mee aan de slag en begint bij het begin en langzaam bouw je op, en dit kan maanden duren maar dan heb je ook wat.
Succes!
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Ook hier was het zo, als Devil een andere hond zag, liep hij met mij, ipv ik met hem. En ik heb helaas niet genoeg kracht om bij zo'n "jumpikbenweg"sprong de andere kant uit te gaan (ik werd gewoon meegesleurd) Ik ben de U-lead gaan gebruiken. Hierdoor ben je sterker, je trekt de hond als het ware "om", want de riem haak je voor de borst vast. Na een tijdje ben ik het weer gaan afbouwen. Nu loop ik er alleen nog mee als ik weet dat er ergens heel veel mensen zijn. En ik kan tegenwoordig ook bijna gewoon het hondenterrein op als ik naar de cursus ga (gebruik nu weer een gewone halsband, geen ketting). Met bijna bedoel ik dat ik erg alert moet zijn, anders sleurt hij me alsnog mee . Met "lange losse"lijn lukt nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat goed komt :D . Als mijn kinderen met Devil gaan lopen, krijgt hij wel de U-lead aan, zodat ook zij hem "baas" kunnen.

Groetjes Marion
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Je vergeet nog 1 heel belangrijk ding, het gedrag van Doby is niet sociaal maar a-sociaal en potentieel gevaarlijk!
Als hij op die manier op een aangelijnde Doran af zou denderen kreeg hij met mij te maken (ik pik dat gedrag niet) zou hij hetzelfde doen bij Doran die los loopt, zou hij wel eens enorm op z'n noten kunnen krijgen!
Er zijn enorm veel honden die dit soort gedrag niet op prijs stellen, de kans dat Doby dus flink gegrepen word is heel goed mogelijk.

Gewoon opvoeden dus, het kost wat tijd en energie, maar dan heb je ook wat 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Lunatic schreef:Je vergeet nog 1 heel belangrijk ding, het gedrag van Doby is niet sociaal maar a-sociaal en potentieel gevaarlijk!
Als hij op die manier op een aangelijnde Doran af zou denderen kreeg hij met mij te maken (ik pik dat gedrag niet) zou hij hetzelfde doen bij Doran die los loopt, zou hij wel eens enorm op z'n noten kunnen krijgen!
Er zijn enorm veel honden die dit soort gedrag niet op prijs stellen, de kans dat Doby dus flink gegrepen word is heel goed mogelijk.

Gewoon opvoeden dus, het kost wat tijd en energie, maar dan heb je ook wat 8)
I rest my case.

Moet dat hondje 1x doen bij de Golden van mijn beste maat.
Hondje wordt dan zeer zeker gegrepen, want dat is een dominante hond.
En je komt niet in zijn private space, enkel honden die hij kent en mee samen traint.

Maar kwartje zal wel eens vallen.
En dan krijgen we de berichten van:

Doby is zo maar uit het niets aangevallen
Of Doby is gebeten door een andere hond
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

@Lucky: hartelijk bedankt voor je reactie. Geruststellend om te lezen dat het tijdelijke gebruik van een u-lead ook tot blijvende resultaten kan leiden.
Ik ga het eerst nog eens proberen met de methode die ik hiervoor beschreven heb, lukt dit niet, schaf ik me zo'n u-lead aan.

@Marjolein: ik ben het er niet mee eens dat de methode die ik uit wil proberen, te vergelijken is met gaan winkelen zonder te mogen kopen. Want zodra Doby kalmeert, zal hij wel contact mogen hebben. En dan wordt hij meteen beloond voor zijn kalmte.
Ik ga hem tot vlak bij de honden laten komen, en hem dan laten zitten met mij achter hem gehurkt, en mijn armen om hem heen, tot hij kalmeert. Ik twijfel er niet aan dat hij op deze manier zal kalmeren, omdat ik deze methode ook gebruikt heb telkens hij vroeger te wild speelde. In het spelen heeft het alvast goed geholpen, heb er nooit aan gehad het voor dit ook eens uit te proberen.
Misschien dat het niet werkt om het sleuren te voorkomen, maar ik probeer het alvast uit.
Helpt het niet, heb ik altijd nog de tip van de u-lead.

Op de andere kritiek reageer ik niet. Ik heb mijn mening al gegeven, en daar blijf ik bij. Ik heb er vrede mee als anderen die niet delen.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Vooral niet denken aan wat het beste is voor je hond :roll: Arme Doby!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Floortje Faun schreef:
Ik ga hem tot vlak bij de honden laten komen, en hem dan laten zitten met mij achter hem gehurkt, en mijn armen om hem heen, tot hij kalmeert..
Lijkt me erg riskant........als ik Doby een beetje kan inschatten lig je dan direct op de grond :? . Net als bij onze Bruce: als hij het in zijn koppie heeft dat hij naar een persoon of hond toe wil, moet ik stevig met mijn voeten op de grond staan om hem enigszins te kunnen houden. Ik moet er niet aan denken om mezelf uit balans te halen door op mijn hurken te gaan zitten.......Neem de genoemde tips ter harte, we zijn allemaal ervaringsdeskundigen, die met dezelfde problemen hebben te kampen als jij.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Lees de reacties nog eens goed en doe er iets mee, dan kun je als dobby volwassen is, heel veel kletsen met andere baasjes.

Dit gedag van dobby gaat er voor zorgen dag het een keer goed mis gaat.
Ik ben er niet blij mee zijn als er een hond op mijn honden komt afgestormd als ze aangelijnd zijn en los denk ik dat ze er ook niet blij mee zijn.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Noah/Bruce schreef:
Floortje Faun schreef:
Ik ga hem tot vlak bij de honden laten komen, en hem dan laten zitten met mij achter hem gehurkt, en mijn armen om hem heen, tot hij kalmeert..
Lijkt me erg riskant........als ik Doby een beetje kan inschatten lig je dan direct op de grond :? . Net als bij onze Bruce: als hij het in zijn koppie heeft dat hij naar een persoon of hond toe wil, moet ik stevig met mijn voeten op de grond staan om hem enigszins te kunnen houden. Ik moet er niet aan denken om mezelf uit balans te halen door op mijn hurken te gaan zitten.......Neem de genoemde tips ter harte, we zijn allemaal ervaringsdeskundigen, die met dezelfde problemen hebben te kampen als jij.
ojee nee zou ik ook niet doen
1x die fout gemaakt tijdens trainen om op mijn hurken bij Keo te gaan zitten, toen maakte hij dankbaar gebruik van de mogelijkheid om me languit op het grasveld te krijgen :D
Realiseer je met een u-lead dat ze ook hier doorheen kunnen trekken als ze echt willen (al zijn ze dan net een fractie minder sterk)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Zo ontzettend jammer dat je jouw ogen sluit voor de vele tips. Ergens begrijp ik het doel van het openen van een topic niet. Je vraagt om hulp, je krijgt een goudberg aan tips en verwerpt ze dan allemaal en gaat vervolgens voor een tussenoplossing die niet alleen gevaarlijk voor Doby kan zijn, maar ook voor jou :shock: Ik kom er werkelijk niet bij, want zoals Noah/Bruce al zegt, zijn de meeste forumleden door dezelfde problemen ''ervaren'' geworden.

Ik ben ervan overtuigd dat je het goed wilt doen voor Doby, maar door toe te geven of compromissen bereik je het tegengestelde effect. Doby en jij kunnen in een gevaarlijke situatie verzeilen als je een hond tegenkomt, die er niet van gediend is of je creeert in een situatie waarin Doby jouw leider is.
Ik hoop dat je er toch nog eens goed over nadenkt, want je kunt ook goed doen voor Doby als je eens ,,Nee'' zegt.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

probeer eerst wat ik met Bob nu doe. Ik ga vaak een praatje maken met buren als ik met Bob wandel. Zij weten dat ze Bob niet mogen aankijken of aanraken en dat het voor de training is. Zodra Bob dat accepteert en niet meer uitbundig de buren wil begroeten vind ik dat hij klaar is voor de volgende stap. Maar dat gaat bij Bob nog steeds moeilijk. Ik gebruik de tips die hier boven genoemd worden (omdraaien en andere kant uit lopen als hij gaat trekken) daardoor trekt bobbie niet meer aan de lijn als ik naar de buren loop. Nu moet hij nog leren dat hij geen aandacht moet halen door te springen e.d.

Als je alle andere tips niet wilt uitproberen dan zou ik dit even doen. Jouw hond is nu de baas, hoe je het zelf ook in het vat wilt gieten. Doby krijgt wat hij wilt. Contact met de hond, dus hij is de baas over jou. Nu kun je hem al met moeite houden, wat denk je wat er gebeurd als hij uit is gegroeid? Je hond sleept je overal heen en wordt een gevaar voor jouw en zichzelf.

Bedenk je eens het volgende. Stel je voor dat je op straat loopt en aan de overkant loopt een andere hond. Doby wil er naar toe en geeft een ruk aan de lijn, jij valt om, Doby loopt de straat op, er komt een auto aan en weg Doby. Wat je doet is gevaarlijk!!
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Lunatic schreef: Bestel anders dit boek eens Hij wil dat!
Daar kan je een hoop van leren!
Ik denk, als ik dit topic zo lees, dat je hier veel aan kunt hebben. Ik heb dit boek geschreven met de insteek om je hond te leren lezen in alle facetten en op alle vlakken. Juist problemen als de jouwe kun je hiermee voorkomen dan wel oplossen als je de juiste techniek maar weet!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door charly »

Ik heb af en toe het gevoel als ik Floortjes stukjes lees, dat ze eigenlijk alleen de antwoorden wil horen die ze leuk vind en bij de andere antwoorden gooit ze de kop in de wind omdat ze vind dat ze het zelf beter weet.
In elk topic komt naar voren dat Doby erg lief is, maar toch problemen geeft.
Dus beste Floortje, ga met hem op cursus en luister naar wat de mensen op het forum zeggen alsjeblieft, Doby is een lieve hond, hou hem zo.
Plaats reactie