Over naar KVV: eerste tijd steeds hetzelfde geven?

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Over naar KVV: eerste tijd steeds hetzelfde geven?

Ongelezen bericht door Franca »

Onze Flip van ruim een jaar oud eet sinds een week kvv en smult er enorm van :D . Zijn ontlasting wisselt echter nog flink en hoewel we weten dat dat enkele weken kan duren en zijn darmen moeten wennen, zijn we nu begonnen met wat warm water over zijn vlees te doen omdat hij vanmorgen echt een grote plas diarree had. Hij hoeft niet vaker te poepen en kan het ook prima ophouden, maar toch, zo neemt ie niet alle voedingsstoffen op lijkt me.

Nu las ik net ook dat je de eerste tijd beter steeds hetzelfde kvv kunt geven om de hond langzaam te laten wennen. Aan de andere kant is het toch ook zo dat je minimaal 4 soorten vlees per week moet geven om het menu compleet te laten zijn? We voeren Lotgering en hebben de eerste week alleen de Compleet en de Compleet met pens gegeven, maar misschien is het toch beter om het bij 1 soort te houden? Ik wilde deze vraag ook op Barfplaats stellen, maar daar moet mijn registratie nog goedgekeurd worden, dus wie weet tref ik hier ook iemand die me kan helpen. Bedankt alvast!
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

De ontlasting kan wisselen omdat je hond aan het ontgiften is. Hij heeft een jaar lang brok gegeten en krijgt nu vers, dat begrijp ik toch goed?
Hij moet dus van een jaar de afvalstoffen uit zn lijfje kwijt raken en overschakelen op andere voeding, dat kost even tijd.

Ik ben zelf geen fan van Lotgering, maar heb begrepen dat ze wat veranderingen hebben door gevoerd. Ik heb zelf standaard 4 verschillende kvv's liggen, op dit moment Naturis, Bibi, Hunters Home en All animal.

Voor nu zou ik lekker opvoeren wat je hebt en daarna wel overstappen op 4 verschillende diersoorten, vooor zover ik weet heeft Lotgering keus genoeg. Pens werkt wel wat laxerender dus wees daar wat terughoudend mee, dus niet 4 dagen achter elkaar pens.

Voer je ook extra groentes bij? Is niet echt nodig, maar het kan wel. :)

Kijk ook eens op http://www.voerwijzer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Ik denk dat je goed bezig bent, maar als ik het goed lees ben je in 1 keer overgestapt?

Ik ben begonnen met barf door ze eerst te laten wennen aan pens de eerste weken omdat in dit vlees relatief veel voedingsstoffen zitten. Ik heb hier oudere honden, misschien dat dat uitmaakt. In ieder geval heb ik de overschakeling opgebouwd en verspreid over 2 maanden omdat ze hier al langer brokken gewend waren. Dit heb ik ook overlegd met de trainer. Dus niet in 1 keer volledig barf want de spieren van de maag moeten harder werken om vlees te verteren, dat moet opgebouwd kunnen worden. Wat ik toen fout deed was dat ik op een gegeven moment van de 400 gram brokken die Kismo per dag mocht en 200 's ochtends gaf en ongeveer 200 gram vlees 's avonds. Uiteindelijk hebben ze het dubbele gewicht aan vlees nodig, maar ik weet niet hoe dat bij KVV is. Kismo kreeg 2,8 kg brokken en nu 5,6 kg vlees per week afgestemd op zijn gewicht.

De meningen verschillen over de wijze van omschakeling, in 1 keer of geleidelijke opbouw. Ik heb voor het laatste gekozen en ik heb geen diarree gezien, wel een beetje dunner dan normaal de eerste dagen. Bij honden is het zo dat een tekort aan voedingsstoffen pas na een paar maanden gevolgen heeft en voor die tijd ben je allang succesvol overgeschakeld. Ik kan alleen niet zeggen of daarbij een verschil is bij jonge honden van ruim een jaar.

Wat Els zegt: ontgiften is een belangrijke reden voor problemen met de ontlasting bij omschakeling.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

@Els: ja dat klopt, hij heeft ruim een jaar brokken gehad, dus er zit vast het een en ander aan gifstoffen in zijn lijfje. We zijn met Lotgering begonnen omdat dat vlak in de buurt zit, maar ik ben van plan op termijn meerdere merken te gaan geven als hij goed gewend is.

@Haasje: we zijn inderdaad in 1 keer overgestapt omdat ons dat werd aangeraden door de fokker (ivm niet op dezelfde manier verteren van vlees en brok).

Maar als ik jullie zo hoor moet ik doorgaan met de Compleet en af en toe Compleet met pens en het dus nog wat tijd geven? Hebben jullie enig idee wanneer ik verbetering zou moeten zien? Er zitten dagen/poepbeurten bij dat het wel harde kleine keutels zijn, dus misschien is dat een goed teken? En zal ik wel of niet doorgaan met gekookt water over het vlees te doen? Sorry voor de vele beginnersvragen, maar hoewel ik weet dat het tijd nodig heeft ga ik me dan toch zorgen maken of het allemaal wel goed gaat :oops:
Els
Speurneus
Speurneus

Diaree is een vorm van ontgiften, ik denk dat je er doorheen moet. Ik geef zelf geitenmelk aan de hond als er diarree is.
Dat warme water zou ik zelf weg gaan laten, kijk eens hoe het dan gaat.

Nou is Lotgering wel een vrij vette kvv, wat dus ook voor wat smeuige ontlasting kan zorgen. Je zou nog een andere kvv kunnen gaan geven om te zien of dat beter gaat, maar dat is een keus die je zelf moet maken. Dus of doorvoeren en kijken of het binnen een week beter gaat, of een ander merk proberen.
Groetjes,
Els

Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Dankjewel voor je snelle reactie Els! Smeuiige poep is het soms, soms echt mooie harde keutels en soms dus net als vanochtend echt vloeibaar. Geen peil op te trekken dus nog.

Ik ga het nog een week aankijken met Lotgering en dan eventueel wisselen van merk. Die geitenmelk, hoe/op welke momenten geef je dat en hoeveel?
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Oké ik durfde het zelf niet omdat ik het boek van Eliasen had gelezen, maar later kwam ik ook adviezen tegen om ineens over te gaan omdat het niet goed is als je detox afwisselt met weer brokken. In het boek wat ik heb staat dat het maagzuur en de spier zich moeten aanpassen aan veranderde samenstelling (brokken is vooral graan en wordt door andere enzymen verteerd dan vlees). Zo zie je maar, omdat het vrij nieuw is allemaal is er nog geen algemeen geaccepteerde theorie.

Ik geef weleens yoghurt, gemiddeld om de twee weken 100 - 150 ml. Ze vinden dat zure hier heel erg lekker en in geval van diarree helpen de bacteriën/culturen in zuivel om het weer op gang te brengen. Tenminste naar mijn weten is dat goed voor mensen als je ziek bent geweest. Ik lees op de rauwe voeding fora ook vaak over kefir plantjes die je moet kweken oid, maar dat wordt mij te gek hoor :?

Ik heb geen verstand van KVV maar je moet uitkijken met vet. Al lees ik hier wel vaker over Lotgering op het forum. Vette vis combineer ik om die reden, tenzij het om zalmkop gaat (dat is niet alleen vlees). Kismo had hier eens een heel pakje roomboter te pakken :oops: en de volgende ochtend was het crème kleurige kussen in zijn bench helemaal ondergesproeit. Niet geblaft, echt ontzettend sneu..
Misschien wat Els adviseert proberen, dan kun je problemen vanwege het vet in ieder geval uitsluiten.

@ Els
Wat vind je van Tinlo dan? Dat zag ik laatst bij de Welkoop en ik dacht dat is misschien ooit handig met logeren.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Het hangt van de hond af hoe de overschakeling gaat. Bij Cooper ( sinds een maand op vers na bijna 5 jaar brok) kan ik zeggen dat sinds een week zijn ontlasting goed is. Mooi stevig en constant. Ik geef sinds kort Lotgering naast andere soorten KVV en Barf. Ik heb overigens geen water o.i.d. Over het vlees gegooid.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Haasje schreef:t. Ik lees op de rauwe voeding fora ook vaak over kefir plantjes die je moet kweken oid, maar dat wordt mij te gek hoor :?

.
Is leuk hoor :D maar biogarde werkt ook goed :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Haasje schreef: Ik lees op de rauwe voeding fora ook vaak over kefir plantjes die je moet kweken oid, maar dat wordt mij te gek hoor :?
:D Ik kan mijn kamerplanten amper in leven houden, ik koop wel een beker biogarde straks!

Nog heel even over dat vette: ik lees idd dat Lotgering vetter is dan andere kvv's en ik hoef ook niet per sé dit merk te voeren, maar het feit dat Flips ontlasting soms wel heel mooi is (met dus dezelfde kvv), is dat geen teken dat het niet te vet is voor hem? Of denk ik nou te simpel?
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

rimanime schreef:Het hangt van de hond af hoe de overschakeling gaat. Bij Cooper ( sinds een maand op vers na bijna 5 jaar brok) kan ik zeggen dat sinds een week zijn ontlasting goed is. Mooi stevig en constant. Ik geef sinds kort Lotgering naast andere soorten KVV en Barf. Ik heb overigens geen water o.i.d. Over het vlees gegooid.
Hoop (gepaste woordkeuze voor dit onderwerp :wink:) doet leven, thanks!
Els
Speurneus
Speurneus

Tinlo vind ik duur en mijn hond kreeg er harde ontlasting van.

De geitenmelk geef ik zowiezo s avonds voor het slapen gaan, momenteel met een klein scheutje honing erin.
Bij heftige diarree werkt het prima, want het kalmeert het maag/darmkanaal. Een half kopje, lauwwarm geven.
Groetjes,
Els

Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Super Els, dat ga ik zeker proberen!
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

hier een tevreden lotgering gebruiker,dat het vet is zal mischien iets uit het verleden zijn,want Hidde krijgt 3 x in de week een kilo per dag aan KVV en is eigenlijk nog een tikje te schraal.
de andere dagen eten de heren barf.

onze herplaatser James hebben we ook cold turkey over gezet op barf en na 3 dagen had hij weer normale ontlasting. ik deed er geen heet water over.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Els
Speurneus
Speurneus

Lotgering is voor mij al een hele poos geleden. Ik vond het destijds vrij vet, maar hoor wel van meerdere mensen dat ze wat veranderingen hebben door gevoerd.
Groetjes,
Els

Plaats reactie