Springen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
AHofs
Snuffelneus
Snuffelneus

Springen

Ongelezen bericht door AHofs »

Pff ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Misschien hebben jullie tips voor ons!

Beer en ik houden erg van wandelen en wij gaan regelmatig naar een klein bos bij ons om de hoek. Beer mag dan natuurlijk lekker los lopen en dit gaat erg goed, op 1 ding na. Als hij mensen ziet gaat hij er zo snel mogelijk op af om zich 'voor te stellen'. Hierbij springt hij helaas ook tegen mensen op.
Verder springt hij niet bij mij en in huis ook niet als er bijv. visite is, maar als hij los loopt heb ik hier geen controle over. Vastmaken als ik mensen zie lopen heeft helaas ook geen nut want hij ziet dit natuurlijk al veel eerder dan ik.
Als ik zie dat hij mensen in het oog heeft kan ik hem ook niet meer terugroepen want hij heeft zijn doelwit al strak in het vizier :(

Het vervelende is dat de ene persoon hem juist aandacht geeft en de andere het helemaal niks vind. Al voordat ik kan zeggen dat ze hem moeten negeren is hij al bij ze en hebben ze hem al aangehaald. Negeren werkt natuurlijk het beste maar ik kan niet op een paar honderd meter afstand schreeuwen naar mensen....

Ik vind het erg lastig om dit op te lossen en wil hem ook niet zijn vrijheid ontnemen, hij heeft het echt nodig om uit te razen.

Ik hoop dat er iemand tips heeft voor ons!?

Groetjes Angelique en Beer :bruinpootje:
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

De hondenschool waar wij zitten geeft hier een workshop over:

http://www.geordi.nl/hsgeordi-news.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Misschien de moeite waard om de workshop te volgen. Jouw hond mag dan willen uitrazen, maar kan zijn vrijheid duidelijk niet aan. Uitrazen kan ook zonder mensen omver te lopen. Door training, oefenen, consequentie en uitdaging kan je dit eruit krijgen. Een goede cursus en begeleiding daarin is geen overbodige luxe :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
AHofs
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt voor de link. Workshop klinkt zeker interessant en er zit vaak wel info tussen waar je wat aan hebt.
We zitten wel op een cursus maar hier wordt helaas weinig aandacht aan besteed.
Rimanime, hoe denk je dat ik het af zou kunnen leren? Heb je hier tips voor?
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Precies wat rimanime zegt: je hond kan al die vrijheid nog niet aan.
Ik zou even een stapje terug doen en je hond in het bos aan een lange lijn houden. Zo kan je hond zijn gang gaan, maar kun je hem ook tegenhouden als dat nodig is. Komen er mensen aan? Probeer dan ervoor te zorgen dat je hond aandacht voor jou heeft in plaats van voor die mensen. Dit kan met bijvoorbeeld een snoepje of speeltje. Zijn de mensen weg en heeft je hond ze (zo goed als) genegeerd? Uitgebreid belonen!
Zodra dat goed gaat, kun je de lijn weglaten en het los met een snoepje of speeltje proberen. Zodra er mensen aankomen, roep je je hond meteen bij je en zorg je er weer voor dat hij aandacht voor jou heeft. Negeert hij de mensen weer? Belonen. Stormt hij toch op de mensen af? Corrigeren en aanlijnen.
Het heeft tijd nodig maar uiteindelijk lukt het wel. Balou sprong ook veel tegen mensen op, maar nu doet ze dat gelukkig al een stuk minder.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Evolv »

Ik ben nu ook met mijn reu al 3 weken aan de lange lijn aan het wandelen om het commando hier te oefenen. Dit gaat al vrij goed alleen paarden en andere honden is nog niet optimaal. Maar mensen en fietsen gaat al prima. Het teefje kan ik zo los laten. Maar de bruine reu is een ander verhaal. Maar we zijn bijna waar we hem willen. Ik ga ook elke dag de bos in en soms laat ik hem dan ook los zodat hij lekker kan ravotten met het teefje. Maar dit doe ik dan als ik echt in de bos wandel niet op een padje in het bos maar dus echt door de bos heen tussen 2 pa
den. Veel succes
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Tarzan »

Tarzan doet dat ook: mensen begroeten.
Hij begroet zowel de hond als de persoon die erbij hoort. Daarbij springt hij tegen die mensen op. Het lastige daarvan is, dat hij daarvoor dan wordt beloond. Mensen vinden hem leuk en gaan hem aaien als hij dat doet.
Thuis springt hij niet tegen ons op. Tegen mij in ieder geval niet.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)
AHofs
Snuffelneus
Snuffelneus

Dank julie wel voor de tips. Wat gebruiken jullie als lange lijn? Zo'n flexilijn is dat wat?

Snoepjes ben ik benieuwd of het werkt, op de cursus krijg ik ook weinig aandacht van Beer, maar in t bos zal het vast weer anders zijn. Hij is wel verzot op eten dus gewoon zorgen dat ik iets heeeel lekkers bij me heb :D Ben alleen bang dat als ik op een gegeven moment zonder snoepjes ga proberen dat hij weer in hetzelfde terugvalt... Ga ik dan te snel? :confused:
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Ik ben het met de voorgangers eens, dat hij het nog niet aan kan. Gewoon lekker aan de lange lijn, flexilijn kan ook, persoonlijk vind ik dat prettiger dan een gewone lange lijn. Je kan ze sneller na je toe halen. Je kan i.p.v. gewone snoepjes ook kaas, worst of frolic als beloning meenemen. Eens valt het kwartje bij hem hoor, even volhouden.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

aHofs......Ik heb Lola getraind volgens de clickermethode. Zelf ben ik geen voorstander van de flexlijn. Belangrijker is om te zorgen dat je hond jou leuker gaat vinden dan wie dan ook. Met Lola oefende we veel op het hier komen op een leuke manier. Als kleine pup met een tunnel van Ikea. Eén kind aan de ene kant en ik aan de andere kant. Prachtig vond ze dit, want aan iedere kant van de tunnel wachten niet alleen wij, maar ook wat lekkers. Toen ze groter werd stonden 2 mensen van ons gezin tegenover elkaar op een afstand. Om de beurt riepen wij Lola en natuurlijk was dit een prachtig spelletje, want ook hier iedere keer weer de click en een beloning. Zo zorgde wij ervoor dat hier komen heel leuk was. Het loslaten gebeurde alleen in een rustige omgeving tot wij zelf zekerder waren van onze zaak. Daardoor heeft ze aangeleerd dat ze niet te ver voor ons uit mocht rennen en hadden wij snel in de gaten als er mensen aankwamen. Wij riepen haar dan aan de voet. Het springen in haar enthousiasme konden wij voorkomen op die manier. Natuurlijk probeerde ze het wel bij ons, maar wij duwde haar dan op een zachte manier terug zonder iets te zeggen. Niet iedere hond is hetzelfde en wat bij de één makkelijk is te voorkomen, zal bij de andere hond moeilijker af te leren zijn, zeker als ze vanaf het begin niet geleerd is niet op andere honden of mensen af te rennen. Afleren vergt een lange adem, maar het kan zeker wel. Een goede manier van trainen kan je hier zeker bij helpen. Succes !
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Een flexlijn is voor zo'n situatie inderdaad het handigste. Overigens zou ik een flexlijn alleen gebruiken wanneer je bijvoorbeeld in het bos of de duinen een uitgebreide wandeling maakt. Tijdens het gebruikelijke rondje zou ik gewoon een normale lijn gebruiken.
Wanneer je een stapje verder doet en hij weer terugvalt in zijn oude gedrag, ben je inderdaad waarschijnlijk iets te snel gegaan.
AHofs
Snuffelneus
Snuffelneus

-Marianne schreef:Overigens zou ik een flexlijn alleen gebruiken wanneer je bijvoorbeeld in het bos of de duinen een uitgebreide wandeling maakt. Tijdens het gebruikelijke rondje zou ik gewoon een normale lijn gebruiken.
wat is de reden hiervan?
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Met een flexlijn kan je hond alle kanten op lopen zonder aandacht voor jou te hebben. Nu is dat in het bos niet zo erg (vind ik), maar ik ben van mening dat je hond tijdens een normale wandeling aandacht voor jou moet hebben en dan kun je beter een gewone lijn gebruiken.
Plaats reactie