Nieuw hier en veel vragen.

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
frankenzuurluna2014

Nieuw hier en veel vragen.

Ongelezen bericht door frankenzuurluna2014 »

Hallo allemaal ,
sinds vandaag lid van jullie forum ,
en zoals elke newby zit ik vol met vragen , hoop dat jullie er een antwoord op kunnen geven.

allereerst onze bevindingen van de afgelopen dagen.
dinsdagavond , de grote dag : we hebben Luna opgehaald een leuke spontane chocolade bruine Labrador.
Woensdag , alles nog onwennig zowel voor luna als voor zijn frisbakken baasjes.
De nacht is ze heel goed door gekomen , we hadden de kamerdeur open staan zodat we op bed haar konden horen als er wat was.
Toen we naar boven gingen heeft ze 3 x een korte huil geproduceerd en daarna niet meer.
We hebben de hele nacht lekker kunnen slapen en s.morgens een heel mooie en enthousiaste verwelkoming gekregen. :)

Ondertussen hebben we een beetje de regelmaat gevonden in slapen -poepen/piesen spelen -poepen/piesen eten-poepen/piesen. Ook wij zijn niet ontkomen aan de ongelukjes in huis. een aantal keren heeft ze in huis geplast , hadden het niet door dat ze wat moest doen. meestal wordt ze onrustig en draait rondjes . ,maar een aantal keren deed ze dit ritueel niet.

Vraag 1 : het valt me op dat ze heel erg graag in handen , schoenen etc bijt. hoe kunnen we haar dit afleren , ik ben geen mietje maar ze kan nu al goed doorbijten.

vraag 2 : ze hapt ook graag in bladeren en gras en soms eet ze ze op. kan dit kwaad ?
vraag 3 : we hebben al een aantal speeltjes voor haar maar haar favoriet is een takje van een cm of 20 met een diameter van pakweg 1 cm. kunnen we haar dit gewoon laten houden of is dit gevaarlijk i.v.m. afslpinteren en zo.

tevens beginnen we over 2 week met een puppie cursus.
hoop op een boel reacties.
groet Ronn
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Nieuw hier en veel vragen.

Ongelezen bericht door Captain Jack »

Vraag 1: Ik heb momenteel ook een heel happerige pup (ik draag enkel nog versleten kleding, want hij hangt er toch in :p ). Ik ben daar heel rigoureus in, bijten in mij, dan ben ik ermee weg en trek je je plan. Ook niet zachtjes, ook niet omdat het nu wel even leuk is. Uit ervaring weet ik dat dit altijd over gaat, bij de ene pup duurt dat al wat langer dan bij de andere. Het commando "Los" kan ook een goeie hulp zijn. Ik heb dat geleerd met een flostouw, we spelen even en dan wanneer die is los laat zeg ik los en geef ik het terug, na een weekje had hij door van Aaaaaaah dat wilt die rare vrouw zeggen :mrgreen:. Pak ook niet zo maar haar buit af (schoenen bv.) maar ruil het voor een snoepje. Als je het echt begint af te pakken rennen ze er anders maar verder en verder mee weg en krijg je cartoonachtige toestanden :mrgreen:

Vraag 2: In de tuin laat ik hem gewoon wat met z'n bekkie verkennen. De wereld is immers zo nieuw en spannend! Op straat mag dit van mij absoluut niet ivm ziektes (welke vieze hond heeft er miss niet op dat blaadje geplast). Uiteraard wel ff op letten dat er niks giftigs in je tuin staat. Maar ook hier, niet zo maar afpakken, altijd, altijd ruilen!

Vraag 3: Ik gooi niet met takken, maar de Captain heeft hier in de tuin een tak van zo'n 40 cm lang en 4 cm diameter buitgemaakt en hij sabbelt erop maar knaagt er niet aan, dus ik laat hem maar begaan (wel onder mijn supervisie uiteraard ). 'K moet wel zeggen dat ik op dat punt geluk heb, hij is (tot hiertoe) geen sloper, erg zuinig op z'n speelgoedjes, hij sabbelt gewoon graag :mrgreen:
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding
LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door LSNNE »

Hier mijn bevindingen :wink:

Vraag 1: Pupjes bijten gewoon heel graag. Max was echt een bijtertje als pup. Op het begin werd ons aangeraden om heel hard foei of nee te zeggen. Alleen deed het hem helemaal niets, het werd juist alleen maar erger. Mijn schoonbroer was een keer op bezoek en Max beet natuurlijk in hem en hij pakte Max vast en 'gooide' hem op zijn rug tot hij zich ontspande. Was niet hard ofzo maar sindsdien weet Max heel goed wie de baas is! Hij doet heel rustig en lief als mijn schoonbroer in de buurt is. Nu al 1 jaar lang... Het heeft dus echt wel geholpen. Alleen was Max al heel snel 10 kilo waardoor ik dit echt niet voor elkaar kreeg. Ik ben gewoon vol blijven houden met streng zijn en weglopen als hij beet of hem de rug toekeren tot hij rustig was. En nu sinds 3 a 4 maanden bijt hij eigenlijk niet meer (hij is nu 15 maanden).

Vraag 2: Het lievelingseten van Max is gras (en poep... en steentjes...). Er gaan er soms 'kilo's' in per dag. Ik zou me er niet zo druk over maken. Ik lees op het forum dat heel veel labjes dat doen.

Vraag 3: Ik zou het goed in de gaten houden. Je merkt vanzelf als ze het doorbijt of het afsplintert. Ik heb nu alleen nog dingen van Kong die echt niet kapot gaan want hier wordt alles gesloopt.

Bij de puppy cursus kunnen ze meestal ook wel hele goede tips geven die je echt zullen helpen!

Heel veel plezier en succes! :klasse:
Max 23-02-2013 :blondpootje:
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Happen zal vanzelf minder worden, wij bieden hier altijd een speeltje aan als de pup hangt in ons of onze kleding.
Laat je pup zien waar hij/zij wel in mag happen, en beloon je pup als die daarmee verder gaat en jou/je kleren weer met rust laat

Gras en blaadjes laat ik mijn pup gewoon ontdekken, alle andere dingen worden er direct uit getraind door de pup iets aan anders (veiligers) aan te bieden.
Steentjes kunnen problemen veroorzaken, en bv poep/eten van de grond eten is ook een gedrag wat ik niet wil hebben bij mijn honden, zeker in deze tijd van vergiftigd vlees of poep met medicatie of iets
Nu kun je het nog makkelijk aanleren door je pup een alternatief te geven, als dit zelfbelonende gedrag te lang erin gaat sluipen kost het ontzettend veel moeite om het eruit te krijgen

Met takken spelen laten wij hier ook niet toe, denk aan splinters die binnenkomen, denk aan rennen met een stok en de stok blijft steken in de grond en in de bek van je hond (met alle afschuwelijke aflopen tot gevolg)

Weet je, eigenlijk moet je zelf bedenken wat jouw hond wel/niet mag doen van jullie als die later groot is
Een pup leer je makkelijker dingen af dan een hond die weet hoe zelfbelonend bepaald gedrag is

Succes !!
LSNNE schreef: Hier mijn bevindingen :wink:
Vraag 2: Het lievelingseten van Max is gras (en poep... en steentjes...). Er gaan er soms 'kilo's' in per dag. Ik zou me er niet zo druk over maken. Ik lees op het forum dat heel veel labjes dat doen.
Sorry, maar ik vind dit nogal kort door de bocht :confused:
Als je antwoord betrekking heeft op het gras eten, ok ... Maar poep en steentjes zou ik mijn pup niet laten eten met al het gevaar wat daarmee speelt. Als je op een drugsforum kijkt doen ook heel veel mensen aan drugs, maar is het dan niet erg om drugs te gebruiken ?
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door LSNNE »

Kay schreef:
LSNNE schreef: Hier mijn bevindingen :wink:
Sorry, maar ik vind dit nogal kort door de bocht :confused:
Als je antwoord betrekking heeft op het gras eten, ok ... Maar poep en steentjes zou ik mijn pup niet laten eten met al het gevaar wat daarmee speelt. Als je op een drugsforum kijkt doen ook heel veel mensen aan drugs, maar is het dan niet erg om drugs te gebruiken ?
Kort door de bocht? Ik heb hier nergens geschreven dat Max poep en steentjes mag eten, of dat ik zeg dat de pup dat wel mag doen.... Max doet het gewoon heel graag maar laat dit echt niet toe... Ik zou me niet druk maken over het gras want pupjes eten dat nou eenmaal (en volwassen honden ook).
Max 23-02-2013 :blondpootje:
frankenzuurluna2014

Ongelezen bericht door frankenzuurluna2014 »

Hallo daar ben ik weer , we hebben wat bezoek gehad om luna te bewonderen en bij een van de bezoekers kwam de opmerking naar voren dat het laminaat wat wij momenteel in de kamer hebben , niet echt Labrador proof is.
m.a.w. het zou te glad zijn voor Labradors in het algemeen. Omdat ze aanleg hebben voor heup problemen.

Mijn vraag dus , wat kan ik hier aan doen ,zonder mijn gehele huiskamer opnieuw te hoeven voorzien van nieuw tapijt of iets dergelijks ?
zijn er meer mensen die laminaat als vloer bedekking hebben ?

Is dit echt zo,n groot problem ? , sommige mensen kunnen van een mug een olifant maken.
En zelfs mensen die geen ervaring met het houden van honden hebben , geven ons tips. allemaal goed bedoeld natuurlijk maar
"de beste stuurlui staan aan wal "
groet Ronn
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ik vind laminaat absoluut not done met een hond, dat is om ellende vragen, 'k zou er toch een tapijt over smijten :) Wij hebben hier de woonkamer speciaal betegeld met een niet gladde tegel.
Afbeelding
Anreb86
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Anreb86 »

Wij hebben hier een laminaat vloer. Deze is niet echt glad, zitten veel nerven/ribbels in.
Wel hebben wij 2 extra grote kleden in het huis gelegd.
Ik maakte me daar in het begin wel heel druk over i.v.m. zijn heupjes enz. maar eigenlijk speelt Pim (10 weken) alleen op de kleden en hij kan daar ook lekker op rennen als hij in zijn "dolle" bui zit. Als hij op het laminaat speelt gaat het tot nu toe erg goed.
Patricia ter Veld
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Patricia ter Veld »

Wij hebben vloerbedekking gekocht bij Leenbakker. 4 stroken van 1,5 meter breed.
deze stroken hebben wij op de looproute neergelegd . Bij de bank ligt sowieso een kleed.
Nu onze hond geopereerd is aan LPC hebben we weer nieuwe stroken gehaald

Ziet er niet super uit... Maar alles voor de hond. Over een tijdje kan het weer weg.
Groetjes Patricia en een poot van Bink
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

frankenzuurluna2014 schreef: Hallo daar ben ik weer , we hebben wat bezoek gehad om luna te bewonderen en bij een van de bezoekers kwam de opmerking naar voren dat het laminaat wat wij momenteel in de kamer hebben , niet echt Labrador proof is.
m.a.w. het zou te glad zijn voor Labradors in het algemeen. Omdat ze aanleg hebben voor heup problemen.

"de beste stuurlui staan aan wal "
groet Ronn
Wij hebben ook een gladde vloer en hebben een extra (hadden er al 1) oud vloerkleed tevoorschijn gehaald zodat hij op een gripvolle vloer zijn bench uit kon komen. Hij leert snel hoe hij op de rest van de gladde vloeren moet lopen. Oefenen en spelen doen wij op de kleden. Verder loopt hij inmiddels (en al weken) netjes vast over de vloer.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Maika heeft het happen heel snel afgeleerd! Ik overdreef altijd met een flinke 'au!', waar ze dan van schrok, en over het algemeen gaf ik haar altijd een flostouw om in te bijten ipv onze handen. Dit had ze heel gauw door.
Wat betreft het stokken kauwen is dat ook zo lastig te beoordelen voor een ander. Maika doet het ook maar eet ze vaak niet op. Een buurhond eet ze wel op met als gevolg hele drollen van hout. Het gevaar op splinters houd je natuurlijk ook altijd. Maika sleept buiten altijd een stok mee tot ze iets interessanters vindt en dan pleurt ze hem ergens midden op de stoep zodat ik m weer kan opruimen. Helaas heeft ze de neiging om alles wat los en vast zit op te vreten dus ik probeer er zo goed mogelijk op te letten. De commando's 'los' en 'nee' zijn voor mij echt goud waard.

En over al die (soms wat minder gewenste) tips heb ik alleen maar te zeggen: iedereen weet altijd alles beter;) Voor een hond geldt net als voor kinderen (en zoveel in het leven)- in mijn optiek - dat er niet 1 juiste opvoeding bestaat, of manier van aanpak in het algemeen. Vele wegen leiden naar Rome, toch? Maaaaaar laminaat is inderdaad niet ideaal voor een groeiende labrador pup omdat het zo glad is.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Fleures schreef: Maika heeft het happen heel snel afgeleerd! Ik overdreef altijd met een flinke 'au!', waar ze dan van schrok, en over het algemeen gaf ik haar altijd een flostouw om in te bijten ipv onze handen. Dit had ze heel gauw door.
Wat betreft het stokken kauwen is dat ook zo lastig te beoordelen voor een ander. Maika doet het ook maar eet ze vaak niet op. Een buurhond eet ze wel op met als gevolg hele drollen van hout. Het gevaar op splinters houd je natuurlijk ook altijd. Maika sleept buiten altijd een stok mee tot ze iets interessanters vindt en dan pleurt ze hem ergens midden op de stoep zodat ik m weer kan opruimen. Helaas heeft ze de neiging om alles wat los en vast zit op te vreten dus ik probeer er zo goed mogelijk op te letten. De commando's 'los' en 'nee' zijn voor mij echt goud waard.

En over al die (soms wat minder gewenste) tips heb ik alleen maar te zeggen: iedereen weet altijd alles beter;) Voor een hond geldt net als voor kinderen (en zoveel in het leven)- in mijn optiek - dat er niet 1 juiste opvoeding bestaat, of manier van aanpak in het algemeen. Vele wegen leiden naar Rome, toch? Maaaaaar laminaat is inderdaad niet ideaal voor een groeiende labrador pup omdat het zo glad is.
Als ik au roep bijt hij nog harder. :eusashhh:. Ooit zal ik toch is een pup hebben met een bijtrem! :D
Afbeelding
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

Voor die kleine vampier tandjes :twisted: , geef ik een lekker bot. Je merkt gewoon dat ze een enorme behoefte hebben om te kauwen. En anders wordt hier ook een speeltje aangeboden zovan daar kan je in happen :evil: :D
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Jules »

Gerritte schreef: Voor die kleine vampier tandjes :twisted: , geef ik een lekker bot. Je merkt gewoon dat ze een enorme behoefte hebben om te kauwen. En anders wordt hier ook een speeltje aangeboden zovan daar kan je in happen :evil: :D

Precies ! geef m wat te kauwen waar `z`n i interesse naar uit gaat dan komt t wel goed
vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door vanhaut »

stokken is gewoon NEE.. niet .. nooit.. als je het als pup goedvindt, leer het dan maar weer af. . dus gewoon niet goedvinden. Idem met dingen opeten van de straat (steentjes, poep etc.)

vloer: GEEN gladde vloeren. Bij YAra hadden we tapijt over het laminaat , nu leggen we er heel stroef vinyl overheen (is makkelijker dan tapijt).. glijden ze ook niet uit..

dingen altijd ruilen voor iets lekkers, niet achteraan rennen.. leuk spelletje voor de pup ..

En voor al het andere wat je niet wil, gewoon niet toestaan.. ook niet soms.. het is óf ja óf nee.. misschien of soms snapt een hond niet..
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014
Plaats reactie