Buddy007 schreef:Ik snap wat je bedoeld, het is wel goed dat je hem onder controle kan houden, dat hij niet op elke hond afvliegt.
Maar ik zou het niet met een strenge 'nee' doen, helemaal geen nee.
Soortgenoten moeten leuk zijn en als jij het commando nee gebruikt, kan het voor de hond overkomen dat het niet leuk is. Want meestal is 'nee' toch een straf, iets wat niet mag.
Als jij wil dat hij niet naar de hond gaat, lijn hem dan aan en zorg dat hij alle aandacht voor jou heeft (koekjes/speeltje) Het is nog een jonge hond, dus ik denk dat hij nog moet leren om bij jou te blijven.
Even hier op inhaken:
Het commando "nee" is geen straf.
Nee betekent: nee, je mag iets niet op dit moment. Op dit moment ben je aan de lijn (of los onder appèl) en wil ik dat je aandacht voor mij hebt.
Je moet je hondje laten weten wat je van hem verwacht... en dat doe je met nee (of eheh of whatever, maar nee is wel zo duidelijk

).
Kijkt je hondje (weer) naar je, dan beloon je met je stem met braaf en goed zo (en desgewenst even een lekkertje) en doet ie een poging om naar een andere hond (mens, poes etc.) te gaan, dan is het "nee". Vindt hij het echt heel moeilijk, dan hou je iets heel lekkers (kaas) voor zijn neus en leid je hem langs het hondje. Ga niet in discussie en zeg hooguit iets van "ik ben aan het trainen".
Je bent dus hartstikke goed bezig!!
Nog even iets, soortgenoten moeten helemaal niet leuk te zijn...in ieder geval niet leuker dan de baas. Tuurlijk mogen ze als ze los zijn best rennen en "spelen" met soortgenoten, maar aan de lijn is er aandacht voor de baas.