Pien brengt de dummy niet terug...

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Pien brengt de dummy niet terug...

Ongelezen bericht door jolien »

Nu de operatie van Pien inmiddels ruim 4 maanden geleden is wil ik weer actiever met haar gaan trainen :) . Ik wil graag jachttraining met haar gaan doen, alleen zit met 1 (redelijk essentieel..) probleem. Dat is namelijk dat ze de dummy niet bij mij terugbrengt :( . Als ik met haar oefen vindt ze het echt wel leuk en gaat er ook gelijk op uit om de dummy te halen, ook bijvoorbeeld bij een verloren apport duikt ze de bosjes in en komt met de dummy ook weer terug, alleen niet bij mij :oops:

Ik weet niet hoe ik haar dit nou aan kan leren, heb al geprobeerd haar te lokken met een ander speeltje, of met koekjes die ik net voor me uitgooi, maar ze blijft het leuker vinden om zelf met de dummy te liggen/spelen.

Heeft iemand tips hoe ik haar dit kan aanleren? Of kan het ook zo zijn dat het er gewoon niet inzit? En misschien heb ik zelf ook iets fout gedaan waar ik me niet bewust van ben? Zou het echt super leuk vinden om weer echt met haar een cursus te gaan volgen en actief bezig te zijn nu het eindelijk weer kan, maar als het terugbrengen niet lukt lijkt me dat weinig zin hebben.

Alvast bedankt! :)
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Je zou haar aan een lijn van een meter of drie kunnen doen en dan rustig "binnen halen", zodra zij de dummy te pakken heeft. Als je dit een poosje doet valt wellicht het kwartje dat ze hem bij jou moet brengen. En dan natuurlijk Pien de hemel in prijzen :D
Deze tip heb ik gekregen van een jachtinstructeur.

Ikzelf heb te snel opgegeven, Roxy brengt nog steeds niets terug :cry:
Maar dat is echt mijn eigen schuld hoor. Ik oefen gewoon te weinig.
Ik ga dit topic wel even mee lezen, kijken welke andere tips binnenkomen.

Veel succes
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

back to basic zeggen ze dan

dummy metertje weggooien laten halen en als ze vast heeft bij je roepen, vrolijk doen eventueel wat nar achter lopen om de vaart erin te krijgen(houden) en uitbundig belonen met wat snoepjes en knuffels, laat merken dat dat nou is wat jij graag wilt zien.

als met een metertje gaat, 2 meter weggooien en zo langzaam weer opbouwen, steeds blijven belonen, niet 1 xtje overslaan pas wanneer de lol erin zit en ze merkt dat jij daar heeeeeel blij mee bent dan kan je hem verder weg gooien en als ze hem komt brengen alleen maar flink knuffelen, en met een ander speeltje ff spelen, niet met de dummy want dan slaat ze straks dat brengen weer over en gaat ze vast spelen, spelen met een speeltje wat je ruilt met de gebrachte dummy, dus wil ze spelen moet ze bij jou de dummy komen ruilen voor dat speeltje
al me kinders uitgevlogen
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Is het haar verkeerd aangeleerd, of ziet ze het nut er niet van in om hem naar jou te brengen?

Je zou het op de manier die Carola beschrijft kunnen proberen, alleen moet je oppassen met belonen met voer of een speeltje, als je dit wil doen zou ik eerst de dummy aanpakken, haar belonen met stem(super vrolijk en blij) haar dan naast je laten zitten en dan pas belonen met een snoepje of een speeltje.
Ga je namelijk eerder belonen, dan krijg je het effect dat ze de beloning zo graag wil hebben, dat ze de dummy vast uitspuugt om de beloning aan te kunnen pakken, daar schiet je dus niet zoveel mee op dan :wink:

Succes!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

had ik in het begin met Chester ook. Hij pakte hem op en weg was die. Wij hebben heel lang een lange lijn gebruikt tot ineens het kwartje viel. En dat zal het zeker ook bij Pien. Komt vast goed.
Afbeelding

bedankt Sharon !
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Ik denk niet dat het haar verkeerd is aangeleerd, maar het lijkt gewoon alsof ze er inderdaad liever mee speelt dan dat ze bij mij terugkomt. De 'workdrive' of hoe je dat noemt zit er momenteel niet erg in, en dat wil ik graag proberen naar boven te krijgen :)

Dat van belonen met koekjes is inderdaad een goede tip.

En Jutta: toen je met Chester oefende aan een lange lijn en je gooide de dummy, kwam hij hem dan toch bij jou brengen? Of moest je hem ook in het begin een soort van 'binnenlokken' waarbij je dan ook de lijn kunt gebruiken om hem zeg maar binnen te halen? En kwam hij dan wel met de dummy in zijn bek of liet hij die halverwege al vallen? (heb ik namelijk ook wel eens met Pien, dan komt ze uiteindelijk maar laat ze net een meter voor mij de dummy al vallen..).

Maar met de lijn ga ik denk ik ook proberen en dan mezelf zo leuk mogelijk proberen te maken, ik moet het toch kunnen winnen van een dummy?! :lol:

Wat ik trouwens ook merk, en ik weet niet of dat per se hier mee te maken heeft, is dat er echt weer gewerkt moet worden aan haar conditie. Ze heeft natuurlijk weer een aantal maanden stil gestaan en we gaan nu wel weer regelmatiger naar het bos zodat ze los kan lopen, maar ze is snel moe. Als we dan thuis komen gaat ze gelijk in de bench liggen slapen. Ik ben nu begonnen met fietsen omdat ze dan mooi in draf kan lopen en denk er aan ook wat met haar te gaan hardlopen. Eerst kleine stukjes om het op te bouwen in de hoop dat ze hierdoor weer wat meer conditie krijgt wat het dan misschien ook leuker en makkelijker voor haar maakt. Daarbij is het een jonge hond die naar mijn mening toch wat meer aan moet kunnen. Hopelijk werkt dit! :)
Jutta
Speurneus
Speurneus

Nou, in het begin heb ik hem wel binnengehengelt. Op een gegeven moment had hij door dat er een lijntje aan vastzat en kwam gewoon terug. De dummy liet hij vaak op een afstandje uit zijn bek vallen. Ik was al heel tevreden dat hij kwam. Toen hadden we een wat dunnere lichtere lange lijn gebruikt. Pas toen het steeds goed ging hebben wij zonder geprobeerd. Dat ging soms goed maar soms ging hij ermee vandoor maar ineens was het kwartje gevallen. Het duurde even maar volhouden dan komt het vast goed. Je kunt dit ook makkelijk thuis oefenen op een kleine afstand. Succes en hou ons op de hoogte van jullie vorderingen.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Jutta
Speurneus
Speurneus

Nou, in het begin heb ik hem wel binnengehengelt. Op een gegeven moment had hij door dat er een lijntje aan vastzat en kwam gewoon terug. De dummy liet hij vaak op een afstandje uit zijn bek vallen. Ik was al heel tevreden dat hij kwam. Toen hadden we een wat dunnere lichtere lange lijn gebruikt. Pas toen het steeds goed ging hebben wij zonder geprobeerd. Dat ging soms goed maar soms ging hij ermee vandoor maar ineens was het kwartje gevallen. Het duurde even maar volhouden dan komt het vast goed. Je kunt dit ook makkelijk thuis oefenen op een kleine afstand. Succes en hou ons op de hoogte van jullie vorderingen.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Jutta
Speurneus
Speurneus

Oeps dubbel, krijg het niet meer weg, sorry
Afbeelding

bedankt Sharon !
Plutinda
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Plutinda »

Ik begin met het leren van apporteren altijd met het apporteerblok / dummy tussen mijn knieen als ik op een stoel zit. Bakje met blokje kaas zet ik naast me op tafel. Ik clicker dan voor aantikken van het blok, vervolgens voor tanden op de juiste plaats om het blok.
Als de hond het in zit wil vasthouden, dan clicken voor het netjes op commando terug geven in mijn handen. Vervolgens ga leg ik het blok voor mijn voeten, dus de hond hoeft het dan alleen op te tillen en aan mij te geven. En daarna ga ik afstand uitbouwen.
Maar omdat ik dus zo ontzettend dicht bij me train op het begin, hebben ze bij mij nooit de kans gehad om er mee te gaan spelen, of rond te rennen.
Succes.
Groetjes Linda en poten van Pepper en Barney
Afbeelding
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Belonen met snoep kan tot gevolg hebben dat de dummy gelijk bij je voeten ligt, want het vreten (snoep) is veel belangrijker.

Zoals Carola ook zegt back to basic, maar start in een ruimte die "prikkelloos" is en afgesloten.
Plaats reactie