Roxy11 schreef:Ik ken het alpha-verhaal en mijn hondje is zeker niet dominant.
Zij kent heus haar plaats.
Maar het is en blijft een pup en dat is Flits ook.
Puppies zijn speels en bijten in hun spel. Natuurlijk moet je het niet goed vinden, maar de manier waarop je daarop inspeelt vind ik wel belangrijk. Ik persoonlijk hou van een consequente, maar zachte aanpak.
Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben. Ook jij Raymond.
Met Flits komt het wel goed.
Ik zeg ook niet dat het niet goed komt.
Maar geef wel de tips die bij mij hebben gewerkt.
En nu zal ik niet alles van Cesar Millan goedkeuren, maar die laat het ook duidelijk aan zijn honden (en de vreemde honden) merken dat een beet juist werkt om de hond op het juiste level te zetten.
Ik had de dominantste hond van het nest.
Hij was 3-5 cm groter dan zijn nestbroer en zussen.
Had als eerste altijd zijn eten op, en duwde zijn broers en zussen gewoon weg bij het eten.
Was in alles haantje de voorste.
Door consequente opvoeding, en streng te zijn.
Heb ik nu de "grootste" sul bijna, is totaal niet dominant en kan bij elke hond.
Elke aanpak van opvoeding is niet voor elke hond gelijk, dat ben ik met je eens.
Maar sommige zaken moet je heel even de korte pijn pakken, en dan mag je hondje het wel even voelen dat jij het er niet mee eens bent zoals de hond reageert.
En met voelen bedoel ik: hij/zijn mag eens goed verschieten en op zijn/haar plek gezet worden.
straks als ik mijn volgende pup heb, die vanuit een werklijn gaat komen zal ik een heel andere aanpak moeten hebben.
En moeten leren dat te veel prikkels voor die honden niet goed is (denk aan het smijten van veel dummies en hierdoor inspringen en piepen creëren).