Bijten in handen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Zootje

Ongelezen bericht door Zootje »

Raymond, beet jij je hond zo hard terug dat hij er van ging piepen want dat is volgens mij totaal onnodig? Je hoeft je hond toch geen pijn te doen om iets af te leren, alleen laten merken dat het niet prettig is.. Daar zit volgens mij een groot verschil in..

Ziva hapte ook veel en daar hebben we o.a. genegeerd, en ook inderdaad duim in de bek op het gehemelte, dat vond ze zo vervelend zo irritant dat ze snel stopte!

Verder moesten wij met cursus brokjes in onze hand doen, voor de hond houden (gesloten, vuist) en dan 'Nee' zeggen als de hond probeerde te pakken (bijten of iets dergelijks).. Bleef de hond netjes wachten dan was dat goed en kreeg ze een snoepje..
Dit werkte bij ons geweldig! Nee was heel snel aangeleerd en ze wist ook gelijk dat ze nooit snoepjes mocht afpakken uit je handen maar dat ze juist snoepjes kreeg bij goed gedrag, bij wachten..

Heel veel succes er mee :)
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Raymond, ik vind jouw aanpak ook wel beetje erg streng.
Je wilt toch niet de band met je hond beschadigen. Er moet wel vertrouwen blijven.

Anders bereik je wellicht iets dat je helemaal niet wilt, namelijk angst.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
Kristel

Ongelezen bericht door Kristel »

Oooowwwww wat herkenbaar!!!!! Ik werd er ook echt helemaal gek van!
Alles ook geprobeerd, lipje pakken, auw roepen. Helpt niks...
Meestal gaf ik iets anders om in te bijten en negeerde ik het.
Wat ik wel heb gemerkt aan Pasja is dat ze heeeeel erg moest wennen aan handen die haar 'aaide'. Ze vond het maar niks die handen op haar hoofdje en haar lijfje.
Heb echt het idee gehad dat ze daar aan moest wennen. In het begin zag ze aaien als spelen en beet ze constant in je handen als je haar aanraakte. Ze kwam als kleine pup ook nooit spontaan bij me liggen. Nu is Pasja een halfjaar en snapt ze de bedoeling van aaien en aanraken steeds beter. Ze gaat het nu ook pas als prettig ervaren en komt op de bank heerlijk bij me liggen! Smelt momentjes :verliefd1:

Geef het tijd komt allemaal goed!
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Roxy11 schreef:Raymond, ik vind jouw aanpak ook wel beetje erg streng.
Je wilt toch niet de band met je hond beschadigen. Er moet wel vertrouwen blijven.

Mijn hond is de trouwste, liefste, aanhankelijkste, werkt voor zot.
(En je mag Netty vragen hoe mijn hond is, want ze kent mij persoonlijk en weet hoe ik er mee werk).

Hij weet wie zijn Alpha leider is.
De band met mijn hond is perfect, en er is niets aan afgebroken.

Angst creëer je door er op te slaan/schoppen/...........

Ik heb mijn hond nog nooit geslagen/geschopt/......... maar zijn bijten heb ik niet geaccepteerd.
Toen het niet stopte na een nee, of de lip tussen zijn tanden duwen, heb ik hem een keer of 3 terug gebeten in zijn oor.

Komt mijn hond ook bij me liggen in de zetel, kroel ik daar ook mee, speel er mee, werk er mee.
Maar wel alles als ik het vraag, en niet als hij er zin in heeft.

Ik ben streng op mijn hond, en zeer consequent.
En juist dat schept de band.
Een hond heeft nood aan duidelijk leiderschap.

In een roedel zal een lagere rangorde hond het niet in zijn kop halen om de Alpha leider te bijten.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

speurneus carola schreef:ja gewoon vast blijven houden totdat ie het echt zelf niet meer leuk vind, iets harder knijp tot ie zelf een reactie geeft. dan los laten en hem even geen gelegenheid meer geven om weer te kunnen bijten door bv gelijk je handen weg te halen en weg te lopen is ie gekalmeerd dan weer gaan spelen zoals je deed voordat ie beet en weer herhalen, bijt ie dan een keertje niet dan uitbunding belonen, eventueel een brokje erin

dus bijten is vervelend en kan pijn doen
niet bijten is vrolijk, blij belonen en een brokje

dat moet ie door gaan krijgen, en als je dat een paar dagen consequent vol houdt is het over, ligt even hoe sterk dat het karaktertje is
Raar he je schrijft precies het zelfde als mij.
Laat ook duidelijk merken dat je de alpha leider bent.
Gaat ook net zolang door tot de hond piept
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

RaymondC schreef:
Roxy11 schreef:Raymond, ik vind jouw aanpak ook wel beetje erg streng.

Mijn hond is de trouwste, liefste, aanhankelijkste, werkt voor zot.
(En je mag Netty vragen hoe mijn hond is, want ze kent mij persoonlijk en weet hoe ik er mee werk).

Hij weet wie zijn Alpha leider is.
De band met mijn hond is perfect, en er is niets aan afgebroken.

Angst creëer je door er op te slaan/schoppen/...........

Ik heb mijn hond nog nooit geslagen/geschopt/......... maar zijn bijten heb ik niet geaccepteerd.
Toen het niet stopte na een nee, of de lip tussen zijn tanden duwen, heb ik hem een keer of 3 terug gebeten in zijn oor.

Komt mijn hond ook bij me liggen in de zetel, kroel ik daar ook mee, speel er mee, werk er mee.
Maar wel alles als ik het vraag, en niet als hij er zin in heeft.

Ik ben streng op mijn hond, en zeer consequent.
En juist dat schept de band.
Een hond heeft nood aan duidelijk leiderschap.

In een roedel zal een lagere rangorde hond het niet in zijn kop halen om de Alpha leider te bijten.
maar dit klopt ook, zo zie ik het ook
al me kinders uitgevlogen
Guus

Ongelezen bericht door Guus »

Roxy11 schreef:Wat je ook kunt doen....

Toilet puppyproof maken, alles van de grond halen en wc-klep dicht. En Flits hier in zetten als hij kliert. Gewoon even paar minuten afzonderen.
En als je dan weer open doet. Niets zeggen en gewoon naar binnen gaan. Ook als je hem erheen draagt niks zeggen en niet aankijken.
Dit hielp bij Roxy ook. En ook voor andere dingen dan bijten, bijvoorbeeld als ze knaagt aan kleden en meubels.

Het is lastig om uit te zoeken wat voor jou hondje werkt. Gewoon proberen en uiteindelijk lukt het wel. Ook ik had het af en toe helemaal gehad met dat bijten en nu zijn we een paar maanden verder en ben ik het alweer bijna vergeten. Zo snel gaat dat, je zult het zien.

Succes maar weer :wohoo:
:klasse: werkte bij Guus ook super!
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik ken het alpha-verhaal en mijn hondje is zeker niet dominant.
Zij kent heus haar plaats.

Maar het is en blijft een pup en dat is Flits ook.
Puppies zijn speels en bijten in hun spel. Natuurlijk moet je het niet goed vinden, maar de manier waarop je daarop inspeelt vind ik wel belangrijk. Ik persoonlijk hou van een consequente, maar zachte aanpak.

Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben. Ook jij Raymond.

Met Flits komt het wel goed.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Guus schreef:
Roxy11 schreef:Wat je ook kunt doen....

Toilet puppyproof maken, alles van de grond halen en wc-klep dicht. En Flits hier in zetten als hij kliert. Gewoon even paar minuten afzonderen.
En als je dan weer open doet. Niets zeggen en gewoon naar binnen gaan. Ook als je hem erheen draagt niks zeggen en niet aankijken.
Dit hielp bij Roxy ook. En ook voor andere dingen dan bijten, bijvoorbeeld als ze knaagt aan kleden en meubels.

Het is lastig om uit te zoeken wat voor jou hondje werkt. Gewoon proberen en uiteindelijk lukt het wel. Ook ik had het af en toe helemaal gehad met dat bijten en nu zijn we een paar maanden verder en ben ik het alweer bijna vergeten. Zo snel gaat dat, je zult het zien.

Succes maar weer :wohoo:
:klasse: werkte bij Guus ook super!
Bij Noah hebben we het ook zo gedaan maar wij zette hem dan in de gang ipv de toilet.
Als hij bleef happen dan ging hij zonder iets te zeggen de gang op (totaal negeren) na een paar minuten mocht hij er dan weer uit en gingen we even rustig spelen of wat oefeningetjes doen.
Maar gebeurde het dan weer dan ging hij weer zonder pardon de gang op.
Dit heeft bij hem goed geholpen en hij had vrij snel door dat happen niet gewenst was.
Suc6 ermee!
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

tsja wat is nou zieliger

10 x zachtjes knijpen en hem 20 x een time out geven (jij bent dan al 30x gebeten he)

of 2x net zo hardbijten dat de pup piept, dus dat ie het zeker gevoeld heeft
en het is over....

en dan bedoel ik met hard bijten niet dat het tot bloedens toe moet, of dat een pup heel hard moet gaan gillen etc.
al me kinders uitgevlogen
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

speurneus carola schreef:tsja wat is nou zieliger

10 x zachtjes knijpen en hem 20 x een time out geven (jij bent dan al 30x gebeten he)

of 2x net zo hardbijten dat de pup piept, dus dat ie het zeker gevoeld heeft
en het is over....

en dan bedoel ik met hard bijten niet dat het tot bloedens toe moet, of dat een pup heel hard moet gaan gillen etc.
I rest my case.
Echt het is maar 3x keer geweest, heeft dan ook 3x goed gepiept.
En wist niet wat hem overkwam op dat moment.
Maar de volgende keer tijdens het spelen dat ie ook maar aan de neiging dacht om te bijten HOORDE je hem bijna denken...........mmmm me baasje bijten dan heb ik ook straks een beet terug.
Doe het dan maar niet

Het bijten moet op zo'n nivo zijn dat je hond er heel goed van verschiet.
Dat ie kajiet, en gelijk "weg springt", zo van he dat is echt niet fijn wat er nu gebeurt.
Als je hond dat heeft gedaan, is het kwartje/eurocent/...... gevallen

Het is ten alle tijden spelen met je stem, houding, lichaamstaal.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Roxy11 schreef:Ik ken het alpha-verhaal en mijn hondje is zeker niet dominant.
Zij kent heus haar plaats.

Maar het is en blijft een pup en dat is Flits ook.
Puppies zijn speels en bijten in hun spel. Natuurlijk moet je het niet goed vinden, maar de manier waarop je daarop inspeelt vind ik wel belangrijk. Ik persoonlijk hou van een consequente, maar zachte aanpak.

Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben. Ook jij Raymond.

Met Flits komt het wel goed.
Ik zeg ook niet dat het niet goed komt.
Maar geef wel de tips die bij mij hebben gewerkt.

En nu zal ik niet alles van Cesar Millan goedkeuren, maar die laat het ook duidelijk aan zijn honden (en de vreemde honden) merken dat een beet juist werkt om de hond op het juiste level te zetten.

Ik had de dominantste hond van het nest.
Hij was 3-5 cm groter dan zijn nestbroer en zussen.
Had als eerste altijd zijn eten op, en duwde zijn broers en zussen gewoon weg bij het eten.
Was in alles haantje de voorste.

Door consequente opvoeding, en streng te zijn.
Heb ik nu de "grootste" sul bijna, is totaal niet dominant en kan bij elke hond.

Elke aanpak van opvoeding is niet voor elke hond gelijk, dat ben ik met je eens.
Maar sommige zaken moet je heel even de korte pijn pakken, en dan mag je hondje het wel even voelen dat jij het er niet mee eens bent zoals de hond reageert.
En met voelen bedoel ik: hij/zijn mag eens goed verschieten en op zijn/haar plek gezet worden.

straks als ik mijn volgende pup heb, die vanuit een werklijn gaat komen zal ik een heel andere aanpak moeten hebben.
En moeten leren dat te veel prikkels voor die honden niet goed is (denk aan het smijten van veel dummies en hierdoor inspringen en piepen creëren).
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ben het met Raymond en Carola eens.
Het grote verschil is, dat een time-out, zoals naar de gang of het toilet sturen, helemaal niet gesnapt word door de hond. De correctie cie je geeft moet gelijk, goed en kort zijn.... Je hondje gaat op de gang echt niet zitten bedenken waarom hij daar neergezet is, dat snapt hij gewoon niet. Een menselike reactie dus.

Terug bijten is een hondse reactie en die kennen ze wel, snappen ze ook prima, actie geeft reactie zeg maar, heeft gelijk effect dus.
Ik bijt liever 1 of 2 keer goed terug zodat de boodschap duidrlijk is, dan dat ik mijn hondje tig keer per dag op de gang of wc moet opsluiten, waar hij helemaal niks van snapt.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Bedankt voor al jullie reacties.
Het was al duidelijk dat een 'zachte' aanpak bij Flits niet echt werkt.
Hem even in z'n nekvel pakken of z'n bovenlip proberen te pakken en tussen z'n tand houden lukte ook niet echt. Hij is zo beweeglijk als hij hapt (hij zit dan namelijk ook vaak in z'n gekke minuten).
Dus heb hem gister 2x in z'n oortje geknepen tot ik een zacht piepje hoorde.
En volgens mij heeft hij nu al door dat het een reactie op het bijten van hem was. Want vandaag heeft ie nog geen 1x gebeten/gehapt.
1x wilde ie mijn hand weer pakken, toen zei ik alleen maar: uhh en hij hield al op.
En 1x pakte ie ook een vinger, maar dat was meer sabbelen dan echt hard bijten.
Dus volgens mij is het hem nu al zo duidelijk dat dat bijten not done is.
Voor mij werkt dit dus ook erg goed.
Ieder z'n eigen aanpak, maar het is wel heel opvallend dat je hond dit gewoon meteen oppikt.
Hij hoeft inderdaad niet eerst 1000x genegeerd te worden of 100x op de gang gezet te worden.
En duidelijkheid is toch ook wel erg belangrijk voor de hond denk ik.
Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de tips!
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ieder inderdaad zijn eigen manier en als dit voor Flits en jou werkt, dan is dat natuurlijk prima.
Plaats reactie